peterrojder.blogg.se

my world

Mer växellådskrångel

Publicerad 2020-07-21 13:28:03 i Dagen som gick,

Mer gammalt.
Växellådan blev som sagt inte användbar trots byte av växelspak mm utan det gick fortfarande inte att få i alla växlar. Jag körde några dagar utan ettan och tvåan men det är inte särskilt användbart så jag beställde nya bussningar till länkaget vid växellådan.
Maptun säljer bussningar i metall som ska vara betydligt bättre än originalen i plast så det blev därifrån.
De kom på två dagar.
Lite koll på nätet och jag plockade bort batteriet, hållaren för batteriet och lossade säkringsboxen. Då blir det lite lättare att få ner händerna bakom motorn så att skruvarna går att komma åt.

Jag låste växelspaken och lådan i fyrans läge, lossade klämskruven och drog lös stången från växelspaken.
När jag stoppade ner händerna för att känna hur skruven som håller fast länkaget satt visade det sig direkt att skruven som höll fast reglaget mot växellådan var utbytt och satt löst. Det hade kanske räckt att bara dra fast den men jag lossade den och tre andra skruvar och lyfte upp hela reglaget.
Bussningarna var bytta tidiigare. Jag kände inget större fel på dem men bytte ut båda ändå och vände på en bricka. 
   
Jag passade på att göra allt lite renare och sen var det bara att sätta tillbaka allt på plats.
Inte så bara visade det sig för det gällde att komma ihåg hur det suttit och ha det ungefär rätt när man stoppade ner det för det var lite bökigt att vrida och vända på det nere bakom motorn. Lite låsolja på skruven också så att den ska sitta.
Som vanligt en bra arbetställning.
Det syns nästan på bilden var allt sitter.
Nere i hålet i mitten av bilden kan man ana delarna under slangen. 
Allt tog väl drygt en timme.
När allt var på plats var det i ändå lite av en nöjd känsla när spaken var ganska stum och alla växlar fungerade! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela