peterrojder.blogg.se

my world

Gammalt om grovingången 1. Trappan.

Publicerad 2020-01-03 20:37:31 i Dagarna som gick,

Jag får ta mig samman och redigera lite bilder och kort skriva om vad som hänt med ingången.
Ordningen blir nog inte alltid rätt men det får gå ändå.
17-19 november.
Jag höll på med trappan och golven lite omlott och delvis samtidigt så det kan synas på bilderna ibland. 
På de här bilderna är golven både uppe och nere ganska klara.
Det var en del krångel med att få ordning på flytspacklet. Den första omgången blev inte bra alls. Expediten i butiken sa att jag inte behövde någon primer på betongunderlag men det visade sig vara helt fel. Första omgången torkade för snabbt och flöt inte ut som det skulle. Jag köpte mer och gjorde om det med primer och ett lite tjockare lager. Sen använde jag samma metod nere. 
Tyvärr läckte det lite på kanterna på några ställen så jag fick finjustera med ett tunt lager på några ställen och en del "hyvlande" med en gammal fogsvans. 
Under tiden fortsatte jag med trappan och satte på yttersidorna som både ska stabilisera upp allt och ge en snyggare utsida.
   
Jag målade sidorna med en vit panellack för att de inte ska mörkna så fort. 
Det gjorde jag på plats och det var lite halvkrångligt att vända trappan för att kunna måla båda sidorna.
Samtidigt målade jag skivorna som ska sitta på trappstegen.
Under tiden som jag väntade på att golvet torka försökte jag räkna ut hur jag skulle lägga alla klinkersplattor. Jag testade med en första utläggning. 
Det ledde till att jag bestämde mig för att börja vid trappan och att ha en halv platta mot södra väggen. Jag fick justera bredden längs första raden lite för väggarna var givetvis inte vinkelräta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela