peterrojder.blogg.se

my world

Snickrande. Öppningen

Publicerad 2019-09-07 22:46:00 i Dagarna som gick,

Av flera anledningar (bl a ledningarna) (Ha!) tycker jag att det är läge att göra nåt åt öppningen vid ingången. Jag vill ha något upptill så att det ser lite mer färdigt ut.
Något som liknar väggen eller bara något glest?
Något rakt eller böjt?  
Första försöket får bli något väggliknande med böjd nederkant. Lite portalliknande trots att jag är lite halvt allergisk mot portaler.
 
Lördag 7:e september.
Jag började med att kapa till två reglar som passade mellan stolparna för att ha något att skruva fast allt på. En koll att de gick in och sen kapade jag några panelbrädor i lite varierande längder.
Jag förborrade och sen skruvade jag dit dem i en ungefärlig form. 
Böjen funderade jag ett tag på. Hur få till det?
Jag gjorde en mall i papp, ritade och sen tog jag sticksågen. Inte helt lyckat men jag satte dit det lite löst för att se hur det kan bli.
Sofia gillade det inte. 
Jag bestämde mig för att fortsätta ändå. Det är lätt att ändra och såga det rakt om det skulle kännas bättre efter ett tag.
Lite justeringar av böjen och sen putsade jag av det värsta.
Locken? Jag har gott om lockbrädor så det gick fort attt kapa till de bitarna. 
Jag borrade lite hål i dem också och sen fick allt ett lager rödfärg. 
De får ligga på tork över natten. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela