peterrojder.blogg.se

my world

Snickrande. Fönsterlister

Publicerad 2019-09-07 23:40:26 i Dagarna som gick,

Torsdag 5:e september.
Jag kapade till en ny list för att ersätta den jag sågade av häromdagen.
Det tog en stund åt att putsa kanterna på alla listerna men jag tröttnade ganska snart och sa till mig själv att det inte var så noga där ute. Det fick duga.
Jag kommer säkert att ångra det senare.
Men det måste grundas så jag strök alla bara träytor med Visir. Det gick fort och största problemet var att hitta plats för att kunna lägga upp alla på tork. 
    
Jag torkade bort överfödig olja med papper och sen fick det ligga över natten.
 
Fredag 6:e.
Jag justerade längderna lite på några innan jag målade alla vita. Sen kom jag ihåg att jag egentligen tänkt mig listerna runt fönstren lite mörkare grå så att de skulle ha samma färg som taklisterna. 
Det får torka så kan jag se sen hur det ser ut.
 
Lördag 7:e.
Regn. Regn.
Jag hade ingen direkt arbetslust men det är ju inget som jag kan skylla på vädret. Det verkar vara ett mer eller mindre konstant tillstånd.
Nåväl.
Jag kom igång och passade på mellan skurarna och bar in listerna till ingången. Innan det hade jag skrapat bort lite färg på undersidorna av listerna.
Listerna mellan dubbelfönstren passade ganska bra och jag putsade bara av dem lite i ändarna. De fick stå i fönstren så länge.
 
Sen ägnade jag några timmar åt själva öppningen innan jag fortsatte med att sätta dit listerna lite löst runt alla fönster.  
De passar inte riktigt in mot väggarna men det får gå. Den glipan påverkar inget. 
Jag får se om jag tycker det duger när jag sett på det några gånger. Annars blir det grått.
Det som återstår är listerna i underkant av taklisterna så att det går att stoppa undan kablarna och få det tätt uppåt.
Golvlist? Kanske det men det kan vänta ett tag. 
Eldragningen som syns ska kapas lite och snyggas till och jag ska nog byta en kopplingsdosa.
Sen blir det kanske nödvändigt att göra en liten bit vägg ovanför öppningen när jag fått dit "portalen".
Men norrväggen känns viktigast just nu. Kylan närmar sig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela