peterrojder.blogg.se

my world

Lugna dagar

Publicerad 2019-09-03 23:34:56 i Dagen som gick,

Måndag.
En dag jag började med att måla brädorna i hörnet som jag grundat. (Sent på dagen men ändå.)
De ser mer vita ut än på länge redan efter en första gång.
Jag var tvungen att ta mig in till Scala senast på tisdag och hämta några biljetter så jag tänkte till för att vara lite effektiv.
Mer att göra då?
Tippen med lite skrot och återvinning.
Edsvalla efter en bräda för att ersätta den jag sågade fel.
Granngården efter frö och blomjord.
Bergvik och Clas?
Hammarö för att hjälpa till på buggkursen.
Handla. På Bergvik efteråt på vägen hem?
Tanka?
Kunde de vara vettigt? Det verkade bli rätt mycket resande? Men det gick att göra i en följd så jag skulle spara rätt mycket tid om jag fick det gjort.
Först trodde jag att tippen stängde 15.30 så jag siktade på att åka runt 15.
Men jag kom på att det var ju måndag och då stänger de 18. Jag ändrade mig och tänkte åka vid 16.
Så det var ju lugnt med mat och dusch.
Sen kom jag på att jag nog tänkte ganska fel på restid och annat så jag gav mig iväg vid 15.30. Det visade sig snabbt vara väl sent för att hinna allt jag tänkt.
Tippen gick fort och i Edsvalla fick jag brädan gratis så det var bara att hämta och köra vidare.
Det började regna.
Och torkarna la av igen!
Det hjälpte inte att vicka på torkararmarna och byta säkring så det var bara att köra vidare.
Som tur var var det bara lite lätt regn och jag hade inga problem att ta mig in till Gripen och parkera. En kort promenad till Scala och jag köpte biljetterna.
Åter till bilen och det var långa köer. Klockan drog iväg. Jag skulle aldrig hinna med Granngården och Clas. Jag bestämde mig för att göra ett kort besök i studion och sen åka direkt till Hammarö.
Väl där blev det samma personer som förra måndagen och vi höll på till 21. Sen åkte jag till Obs och handlade.
Det var nog bara två kunder till där vad jag kunde se. Lugn vandring runt och jag plockade efter listan jag gjort. Inga problem utom att vågen vägrade att skriva ut prislappen på "röd peppar" så jag fick be dem ordna det vid utgången. Hemåt och tankade på vägen.
Sen i säng.
 
Tisdag.
Födelsedag som inte får glömmas.
Annars väldigt trött hela dagen av någon anledning. Sofia hörde av sig och ville ha en sak från Dustin. Jag beställde den och var lite allmänt overksam för övrigt.
Jag åt inte förrän 11. 
Martin ringde.
Torkarna måste fixas och det hängde lite över mig.
Jag hade svårt att tro att motorn gått sönder igen? Kanske något med mekanismen som gjorde att det gick trögt?
Innan jag började ville jag hitta de delar jag kunde behöva.
Jag visste att jag tagit lös hela mekanismen som satt i bilen när jag bytte fläkten. Frågan var var jag lagt den? Jag gick runt och letade ett bra tag. 
Inget i någon av skrotbilarna och inte heller i någon av 9-5:orna.
Inte i någon hylla och där borde den inte vara heller.
Hade jag slängt den? Inte troligt.
Till slut hittade jag den liggande på en däcktrave utomhus. Troligen för att jag var ute när jag tog lös den.
Dags att testa motorn som satt i innan jag gjorde något annat. Så bort med plasten över akvariet för att komma åt. Jag var noga med att lägga alla skruvar i en liten låda. Det var ganska enkelt att lossa torkararmarna från motorn och sen bytte jag säkring för att kunna testa.
Och den gick som den skulle!
Irriterande.
Det är svårt att hitta fel på det som fungerar.
Inte roligt att bara sätta ihop det igen heller. Det jag gjorde var att ändra vinkeln lite på axeln i förhållande till torkararmarnas läge så att de inte stannar lika långt ner på rutan. 
Flera tester och det fungerade hela tiden.
Kanske för långa torkare så att det går trögt? Eller om de hakat i varandra?
Jag bytte den ena till en kortare så får vi se vad som händer. Jag ska ju till Sunne i morgon och det ska regna.
När jag skulle sätta tillbaks plasten över akvariet lyckades jag givetvis välta den lilla lådan med skruvarna i så att de trillade ner i motorrummet. Två trillade ända ner på golvet och jag lyckades hitta de andra också så det var ändå ingen större fadäs.
Allt hopsatt igen och det fungerade fortfarande när jag backade ut bilen.
Så?
Det märks snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela