peterrojder.blogg.se

my world

Listdag hos Sofia och Patrick

Publicerad 2019-09-30 15:34:05 i Dagarna som gick,

Lördag 21:a.
Vi hade gjort upp att jag skulle komma till Skoghall ungefär 10. Det sprack lite på att jag skulle köpa med mig bredare taklister än de som fanns i de andra rummen och det visade sig att Trä och bygg inte öppnade förrän 9.30. Efter lite diskussioner med en anställd om bredder, längder mm och väntan på att få betala kom jag i alla fall iväg vid 10-tiden och var framme runt 10.30.
Vi tog in listerna via balkongen och nästan direkt åkte Sofia och jag iväg till Byggmax och köpte lite mer raka lister till fönstren och dörrarna.
Dags att börja.
Sofia skulle måla kaklet och jag hade tagit med lite gamla tidningar så att hon kunde maskera av diskbänken och lite annat. 
Hon började med att torka av allt.
Under tiden funderade jag lite på hur vi skulle göra med listerna. Det var lite trångt mellan alla möbler. 
    
Det enda vettiga var att såga i hallen och låta listerna sticka in i vardagsrummet eller sovrummet.
Minnet är kort så jag var tvungen att fundera ett tag på hur listerna skulle ligga för att ge rätt vinkel i hörnen. 
Vi började med att såga alla hörn i 45 grader. Det hade varit enklare med hörnklotsar men vi fortsatte på samma sätt som tidigare. 
Åtta lister hörnsågade och sen var det "bara" att börja mäta var de skulle kapas.
Första hörnet var ju ganska enkelt. Bara att sätta dit.
Förutom att det är lite högt upp till taket då.
Vi kollade att vinklarna verkade rätt.
Sen var det dags att sätta fast de första två lite preliminärt. Det var inte helt lätt att hitta något att fästa spikarna i.
Vi forsatte med hörnet mitt emot och sedan var det dags att börja mäta in längderna för att klara av de två sista hörnen. 
Listerna var inte riktigt lika och vi var inte nöjda med hur vinkeln stämde.
Så jag fick justera både med såg och kniv för att få det lite bättre. 
Koncentrerad? 
Vi lyckades också sätta en list på fel ställe först så vi fick ta ner den och Patrick knackade tillbaks spikarna. 
För övrigt flöt det på och vi fick alla på plats innan Patrick skulle iväg och jobba.
Jag fortsatte med att kapa listerna runt sovrumsfönstret och två dörrar. Det var ganska enkelt för det är bara raka kapningar. En av listerna tog jag med när jag åkte hem för den skulle klyvas på längden för att det är trångt mot garderobsväggen.
Kvällen ägnade jag åt dans i Jössefors till Framed. Bra musik och bra danser.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela