peterrojder.blogg.se

my world

Dagens målning

Publicerad 2019-09-01 00:16:00 i Dagen som gick,

Lördag 31:a augusti.
Frågan var om det inte var dags att måla lite.på norrväggen.
Utgångsläget idag var hyfsat väder och allt tvättat. 
Kanske klart för målning? Jag väntade tills det verkade som det torkat upp men tvekade lite.
Gå upp på ställningen och stryk allt vitt en första gång!
Jag började med att göra i ordning en borste i stället för den som gick sönder när jag tvättade. En skarvning på det gamla skaftet med en borste jag köpte för några dagar sen. Det gick ganska lätt för rören passade nästan i varandra. Jag letade också fram skaftet till rollern och tänkte använda det på penseln om det behövdes. Jag bar fram allt till stegen och det sista jag bar dit var handskar, stålborste och färgen.
Det såg inte alltför inbjudande ut att klättra upp. 
Högt men Inte mycket att göra åt. Huset och ställningen står där och färgen måste på. 
Ser kul ut!
Eller?
Jag gick i alla fall upp och målade. 
Det tog en stund och jag lyckades tappa penseln två gånger när jag höll på längst upp. 
Ena gången för att penseln lossnade från förlängningsskaftet och andra gången bara av slarv.
Så det blev lite klättrande upp och ned för stegen i onödan. 
Och färgfläckar som jag måste ta bort på det röda.
När man står högst upp märker man att ställningen vajar lite ut och in från väggen och jag är inte helt bekväm med det. Egentligen skulle nog något av fästena sitta högre upp men det är snart dags att ta ner den övre delen i vilket fall som helst.
Jag tog mig långsamt nedåt och målade allt utom själva fönstren. 
Det syns nog inte så bra på bilderna men det blev ganska mycket vitare. 
Plåtarna får jag fundera lite på. De flagnar och borde målas men jag vet inte riktigt hur jag ska få bort den färg som sitter kvar.
Jag tog bilder underifrån som kanske visar lite bättre hur det täcker. 
Det ska strykas en gång till.
        
När jag plockat undan och tvättat ur penseln tog jag en titt på det sydvästra hörnet av huset.  
Det är av någon anledning hårdare påverkat av åren.
Jag vet inte om det var sämre målat från början men det kan vara den enkla förklaringen. Jag borstade och slipade av det lite och grundade med Visir. Det måste torka en bra stund så det kunde jag inte måla klart idag.
Före och efter.
     
Jag slutade dagen med att plocka en kasse med äpplen. Jag tänkte koka mos men har blivit sittande här i stället. Det får bli ett projekt i morgon förmiddag innan dansen. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela