peterrojder.blogg.se

my world

Mer jobb på utsidorna

Publicerad 2019-10-06 13:23:20 i Dagarna som gick,

24:e september
Dags att måla det röda längst upp. Den delen av väggen har aldrig blivit ommålad så det borde synas lite skillnad.
Jag gick upp och skrapade av lite mer vita färgstänk innan jag borstade av rödfärgen med kvasten. 
För att inte behöva tvätta så mycket senare maskerade jag kanterna på det vita med lite tejp. Plåten hade jag tänkt skydda med en tunn masonitskiva men springan mellan panelen och plåten var för liten så det fick vara. 
Sen var det bara att måla första gången. Det var inte ju inte direkt läge att komma på att jag hade bytt färgfabrikat men jag upptäckte det. Det får gå och jag får nog tänka mig för lite senare för färgen har inte riktigt samma kulör som riktig Falu rödfärg. Den täckte i alla fall bra som första lager.
Jag var väl lite slarvig så det droppade en del på väggen längre ned. Det syns knappast på bilden.
 
25:e
Det röda fick en strykning till och det verkar täcka. Det får i vilket fall som helst duga för några år framåt.
 
26:e 
Färgen var tillräckligt torr för att jag skulle ta bort maskeringstejpen och tvätta det vita lite. Resultatet duger åt mig och jag får försöka få bort lite mer färg på plåten senare om det går.
Plåtkanten är ändå ganska ren och det syns inte mycket från marken.
Nu går det att ta ner den översta delen av ställningen så jag får kalla in lite hjälp för att få det gjort.
Grovingången fick en strykning till på söderväggen och den är nästan klar. Jag ska bara ta mig samman och måla den sista biten över fönstret och få dit ett fönsterbleck.
 
28:e 
Jag en stor del av dagen åt att lite snabbt tvätta av en del vita brädor. Jag hade testat lite ovanför garagedörren tidigare.
Jag skrubbade inte särskilt noga men det gjorde skillnad. För att göra det ordentligt måste hängrännorna ner och det får bli nästa år i samband med målning. 
Hörnen, garageporten och vindskivorna över porten blev slarvigt tvättade men det syntes skillnad ändå. Av bara farten tvättade jag av husvagnen, VW-bussen och lite annat. Jag slutade med vindskivorna på grovingången. Färgen på de skivorna verkar sitta sämre så jag får skrapa och måla om till våren. Jag har tänkt byta ut taket där så det är lika bra att göra det samtidigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela