peterrojder.blogg.se

my world

Grovingången 1. Fram till väv.

Publicerad 2019-10-24 23:53:47 i Dagarna som gick,

Jag gör en liten samling av bilder på allt jag gör med grovingången. Här blir det mycket bilder fram till jag börjar med väven.
 
7:e oktober
Ett försök att visa hur det såg ut innan jag började. 
Eller nästan innan.
Jag hade spacklat några skruvhål.
De första bilderna är några ganska misslyckade försök med fish eye-objektivet. Det går uppenbarligen inte att använda på fullformatskameror men jag tar med de bilderna ändå för de visar mer av rummen. 
   
Det stod ganska mycket saker i vägen så jag fick börja med att fundera på vart jag skulle ställa undan allt. 
     
 
     
Lösningen?
Källaren, garaget, tvättstugan och en del till tippen. Det mesta kom i alla fall undan.
 
8:e oktober.
Jag kände mig lite slö så jag nöjde mig att komma igång med den övre delen och började med att skruva in alla skruvar som inte var tillräckligt långt in. Sen spacklade jag ett första lager.  
    
 
9-11.e oktober
Jag spacklade i omgångar och slipade lite.
När det såg hyfsat ut i den övre delen fortsatte jag med själva källarnedgången. 
Lite högt delvis och stegen fick stå åt olika håll beroende på vad jag behövde komma åt.
 
12:e oktober.
Det var dags att börja fundera på hur jag skulle lösa hörnen under tiden som jag bredspacklade skarvarna. 
   
   
Fläkten fick stå på under nätterna så att det skulle hinna torka. Jag och Sofia investerade i en slipmaskin och den fungerar bra även om den är lite tung.
 
13:e oktober.
Jag behövde rensa undan mer på golvet för att kunna måla taket så tvättstugan fick vara upplagsplats för allt jag inte behövde just då.
Den lär behöva en storrengöring när jag är klar.   
   
Innan jag kunde börja måla behövde jag rensa bort en del spackel som hamnat i skarvarna. Springorna hoppades jag kunna fylla ut med färg. Lite slipning och sen målade jag alla skarvar och kanterna med pensel innan jag gick på med rollern.    
    
Jag märkte senare att det gick lika bra (eller snarare bättre) att fylla ut springorna med rollern direkt. 
 
16:e oktober.
Det var dags att göra något åt området runt dörrarna. Största problemet var ju hålet vid ingången mellan tröskeln och betongen. 
Gjuta igen eller fylla ut med trä och tröskel?
Jag bestämde mig för att bredda tröskeln.
Hur såg det då ut under golvet? Jag visste att det inte var färdigisolerat och att jag tröttnade när jag höll på med gipset förra gången. 
 
Jag mätte en del och gick ut i garaget och sågade till en del bitar. Det började bli lite för mörkt och kallt så jag tröttnade och gick in igen och fortsatte med hörnen "där nere". 
Sen var det dags att försöka bli lite ren och åka iväg till Kolsnäs för en stunds dans.
  
17:e oktober.
Motivationen var bättre igen och jag fortsätte med golvet/väggen vid dörren. Brädorna var kapade och jag testade att allt passade .
Eftersom det var lite trångt att komma åt förborrade jag och satte dit skruvarna lite löst innan jag satte allt på plats. 
Bottenbrädornna och de tre lodräta bitarna satte jag dit först och sen var det isoleringen innan jag skulle få dit en gipsskiva. Allt så långt fick jag göra med benen på en stege och liggande på mage över stenkanten för att nå fram under golvet.
Jag gjorde i ordning en skiva som skulle passa hela vägen under dörren. Det krävdes några vändor innan den passade över ventilationsröret. 
Givervis välte den och gick av innan jag fick dit den men det märks inte när den är på plats. Den översta brädan och gipsskivan kom i alla fall dit. Gipsskivan som saknades i hörnet fixade jag samtidigt.
Allt verkar vara rätt mätt och höjden ska passa till en tröskel. 
Jag målade taket en gång till och sen fick det räcka för dagen. 
 
18:e oktober.
Det tråkigaste av allt. Jag fick krypa under golvet och mäta många gånger innan jag fick de sista skivorna att passa. Järnen som håller golvet på plats ställer till det.
Jg sopade undan det värsta skräpet men det var ganska dammigt. 
Som vanligt när jag ligger konstigt på något hårt så var jag öm både här och där på bröstkorgen efteråt.
Men allt är på plats och fastskruvat!
 
19:e oktober.
Jag målade taket igen.
För att kunna göra klart väggarna runt källartrappan behövde jag kapa gipsskivorna till rätt längd. Det var inte ens värt att fundera på att hålla linjalen med ena handen och skära med den andra så jag satte en rad spik som stöd för linjalen. 
Sen var det bara att skära och bryta av.
Spacklade allt igen där det behövdes  
 
20:e oktober.
Jag ordnade hörnet bredvid källardörren och spacklade hörnen en gång till. 
Taket fick en översyn och jag rättade till lite spackel.
 
21:a oktober
Taket var fädigspacklat.och jag slipade det en sista gång och målade det . Overallen blir vackrare och vackrare. 
     
Buggkurs på kvällen och på vägen dit köpte jag fogskum.
Det som hänt sen dess är att jag målat taket två gånger till och småspacklat lite missar på väggarna. Jag fyllde också några hål närmast husväggen med fogskummet när jag var klar med all gips. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela