peterrojder.blogg.se

my world

Dags att skriva?

Publicerad 2019-10-20 12:26:00 i Dagarna som gick,

Jag kommer av mig med jämna mellanrum och känner att jag inte har tid att skriva.
Egentligen handlar det väl inte om tid utan mer att det av olika anledningar mest blir sent på kvällarna som jag sitter här och då känner jag väl att det är bättre att sova.
Eller försöka sova.
Vissa dagar är det sådär med sömnen. Särskilt att kunna somna och det är inte så smart att sitta och skriva strax innan sovdags.
Sofia tycker att jag ska starta en ny rubrik "Minnen" och börja skriva ner gamla saker.
Vi får se.
Just nu tänker jag försöka samla ihop lite bilder från arbetet med ingången och få det sammanfattat senare idag. Nu ska jag bara kommentera dammsugaren.
Centraldammsugare ja.
Det har jag haft sen huset byggdes och den har fungerat ganska bra.
Anslutningsdosorna är ganska dåliga och locken gick av när barnen roade sig men dosorna har gått att använda ändå. Själva slangen skadade jag tidigt genom att den hamnade tvärs över en lampa och plasten smälte nästan på en bit.
Silvertejp löste det.
Handtaget och slangens anslutning har jag fått reparera några gånger men det har trots allt inte varit något stort problem.
Det som hände nu var att slangen sprack och till slut gick av alldeles vid handtaget.
Reparerbart?
Jag plockade isär det för att se.
Jag började med att kapa slangen, leta fram trådarna och justera lite längder för att se om det skulle gå att skarva ihop den igen.
Det skulle nog gå.
Jag letade fram ett papprör att sätta inuti slangen så att jag skulle kunna använda lim eller något för att hålla ihop delarna. Det verkade fungera men jag var ändå tveksam för slangen verkade lite allmänt trött och stel. Småsprickor här och där.
27 år är väl en aktningsvärd ålder på en dammsugarslang kanske?
Det ledde till att jag började söka på nätet efter en ny slang och slutade med en beställning från Clas. För säkerhets skull beställde jag nya anslutningsdosor också. 
Några dagars leveranstid men nu är den här.
Två meter längre. Lite ovant handtag men allt fungerar. 
Den gamla slangen får gå till återvinning. 
Dosorna byter jag någon dag när jag har tråkigt.
Målningsdags.
Sen får det bli slipning av väggar och den andra delen av taket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela