peterrojder.blogg.se

my world

Resa och reparationer

Publicerad 2019-05-05 17:41:13 i Dagarna som gick,

Lördag 27 april.
Upp före 8 och Kristina kom och hämtade mig 9.30. Vi hämtade Sofia och åkte mot Linköping. Det blev en kort paus vid Laxsjöarna för lite fika och ett till kort stopp för att plocka lite vitsippor innan vi var framme hos Johanna och Tomas runt 13.30.
Johannas släktingar var redan där och ganska direkt blev det mat och prat. Vi var där några timmar innan det bar iväg hemåt igen.
 
Söndag.
Sofia och Patrick kom och vi började med bilen för att byta ut dragkroken. Patrick skruvade och Sofia städade lite av och till.
Det blev mer och mer som skulle skruvas bort.
Jag blev inte riktigt klok på vad som höll fästet för stötfångaren och försökte lossa den med lite mer våld. 
Hmmm. Det måste finnas något mer som håller den. 
En stunds letande och fyra muttrar dök upp som satt lite vrångt till. De gick att få bort med lite förlängare, en del skrapmärken på knogar och annat. 
Så till slut var allt lossat. 
Sofia och Patrick var tvungna att åka men jag fortsatte.
Det var rätt mycket som låg runt bilen innan jag plockade undan en del så att det gick att ta sig fram. 
Det var dags att försöka få bort dagkroken från stötfångaren. Rostigt lindrigt uttryckt. 
Det gick inte så det blev en del borrande och trixande för att få bort skruvarna. Det slutade med att jag fick fuska lite och ersätta en del av fästet med vanliga bleck och genomgående skruvar.
När allt skulle tillbaks igen visste jag ju var alla muttrar skulle sitta men det var en helt annan sak att lyckas få dit dem på plats. 
Trångt och helt omöjligt att nå de fyra krångligaste med fingrarna.
Men det finns ju lite trix för det också. Lite maskeringstejp på muttrarna så satt de fast i hylsan så att jag kunde trä dit dem.
Stötfångarfästet på plats!
Måndag.
Resten gick "fort och enkelt" att få dit?
Inte direkt men Sofia och jag lyckades så småningom trycka dit alla delar av plasten. Det verkade mest handla om att ta i.
Det hela slutade med att det mesta av bakljusen inte fungerade när vi väl fått ihop allt. Felsökning en bra stund innan jag konstaterade att det "bara" var glapp i anslutningskontakterna i lyktorna.  
Det blev skrapning, putsning, tvätt och småjusteringar en bra stund innan det fungerade.
Klart runt 12 och Sofia lyckades få bilen godkänd lite senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela