peterrojder.blogg.se

my world

Jaja. Vad ska jag säga?

Publicerad 2019-05-12 15:52:29 i Dagen som gick,

Lördag.
Det blev en dag med både misslyckanden och lite bättre avslutning. Misslyckandet har jag redan beskrivit på FB men det tål kanske att upprepas?
Jag tog fram gräsklipparen häromdagen och kontrollerade olja, bensin mm och satte dit uppsamlingskorgarna. Drivremmen till knivarna såg lite torr och sprucken ut.
När jag väl började klippa hann jag två varv innan remmen gick av. 

Jag hade köpt den remmen på Pewe på Gräsdalen så jag åkte in till Kd i torsdags för att ordna en ny. 
De hittade i sina register vad jag köpt förra gången. Den jag haft höll i två år så jag köpte två.
Det såg ut att torka upp idag så jag bestämde mig för att byta den. 
Fram med "ramperna" och jag körde upp bakhjulen så att allt kom lite högre.
Den gamla remmen hade gått i flera bitar och det mesta hade jag lämnat kvar när jag köpte de nya.
Det gick ganska lätt att sätta dit den men den verkade lite lång? Men det borde vara rätt om jag inte kom ihåg fel.
Lika bra att slipa knivarna när jag ändå var igång.
Jag fick byta till andra verktyg men sen var det lätt att få loss skruvarna.
En snabb avslipning med rondellen och sen satte jag ihop allt. 
Det gick i en timme.
Jag hann klippa framsidan och lite till innan jag tyckte det luktade bränt. En snabb koll och remmen verkade ha slirat. Jag körde vidare och hann ta baksidan också. När jag började klippa den biten nedanför slänten lät det konstigt och remmen hade vrängt sig. Jag vred rätt den och fortsatte.
Inte länge.
Sen var remmen slut och halkade av. 
Jag får skaffa en annan kortare rem och göra om det en annan dag. 
I efterhand har jag en obehaglig känsla av att jag gjorde samma missag förra gången? Något om att den rem jag köpte hade längden angiven invändigt och Partner anger längden utvändigt?
Av någon anledning kände jag just då att jag hellre vill dansa än hålla på med tjafs!
 
Men det var inget alternativ så jag tog mig lite mat och sen gick jag en promenad i stället.
Ner mot udden.
Det blev lite fördröjning för jag blev stående och pratade med den nya grannen ett tag innan jag kom vidare.
Det blev en bild på skogsbrynet. Många olika varianter av grönt men det syns nog inte på bild  
Väl nere vid udden försökte jag få till en bild på vädret. Jag gick ner till strandkanten för att inte få med så mycket av bakgrunden men det blev ganska misslyckat ändå. 
Det började droppa lite så jag tog vägen längs stranden tillbaka. Vinden hade mojnat så Fryken låg ganska blank. 
Jag vet inte hur många gånger jag försökt få till någon vettig bild av speglingar men det misslyckas alltid.   
Det är ändå påfallande hur många träd envist växer nästan ända ute i vattnet.
Speglingar ja.
Himlen gör vattnet ganska blått.  
Sen började det regna lite för mycket så jag ökade farten hemåt. När det blev lite för blött en stund stannade jag under ett träd som hade fått lite mer löv.
Väl hemma blev det mest slöande.
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela