peterrojder.blogg.se

my world

Något fel eller bara säkerhetskontroller?

Publicerad 2019-03-28 22:32:13 i Dagen som gick,

Det har blivit rätt mycket läkarbesök och prov några dagar nu och det är inte riktigt slut än.
Det började med att jag ville ha några recept förnyade. Då ringde läkaren upp och ville kolla en del och samtidigt boka tid för det årliga besöket som blivit lite bortglömt.
Prov så snart som möjligt och läkarbesök på onsdag blev resultatet.
Så i fredags var det dags för alla möjliga prov. Urinprov och fem rör blod till en massa tester. På kvällen ringde han. 
Jag hade redan kollat resultaten av testerna på 1177 så jag visste vad han ville prata om. Njurvärdena var som vanligt inte bra och något sämre än tidigare. Han ville att jag skulle ta fler prov på måndagen och komma på kontroll på eftermiddagen. Jag hade garderat mig vid besöket på vårdcentralen och fått med mig rör för urinprov så det var bara att skriva in måndagsbesöket i kalendern.
Helgen var ganska lugn med födelsedagsfirande och annat hemmapyssel. Jag var iväg till Fagerås och dansade några timmar på söndagskvällen när alla hade åkt. Något eller någon gav mig ont både i ryggen och axeln men det var hanterbart.

Måndag.
Jag gick upp lite tidigare än vanligt och åkte till vårdcentralen strax före 9. Det var bara två före. Snabbt avklarat. Tre rör och delvis andra tester.
Vid besöket på eftermiddagen sa läkaren att det var lite bättre värden men han var inte nöjd. Så det blev lite ultraljud och andra undersökningar och beställning av nya prov igen. PSA mm.
Jag passade på att fråga om ett födelsemärke jag tyckte hade ändrat sig. Troligen åldersvårta men det blev fotograferat och skickat till CSK för kontroll.
Onsdagsbesöket blev avbokat.
Hem igen och nästan direkt iväg till buggkursen på Hammarö. Ganska jämnt. Fyra damer över. Mats var inte där så Elin gjorde en variant där hon tog hand om fyra damer i taget och övade stegvarianter med dem. I praktiken rotation som vanligt men alla damer som var över stod i rad hos Elin. Vi andra fick dansa på och öva grunder och varje gång vi bytte gick en av damerna över till henne. 

Tisdag.
Dags för besök på vårdcentralen igen. Jag åkte dit lite senare och det var ett misstag. 17 före så det tog ett tag. Fyra rör men bara fyra prov.
Jag kollade på eftermiddagen och de verkade vara ok.
Stöddans på Hammarö på kvällen och efter det träff med Sofia för att hämta datorn som varit på reparation.

Onsdag.
Lite bilmekande men annars inget särskilt mer än dans på Kolsnäs på kvällen. Tröttare än vanligt.
 
Torsdag.
Upp före sju och in till CSK för "borttagande av hudförändring" i näsan. Jag parkerade som vanligt i Viken och var på plats 8.45. De höll tiden nästan på minuten så strax efter 9 var jag inne.
Förbedövning, bedövning och sen lite skärande och klippande vad jag kunde förstå. Det slutade med att hon tryckte in en lång tamponad full med salva i näsborren. Den skulle sitta kvar över natten. De hade sagt att det skulle gå på en kvart och det tog väl ungefär 20 minuter totalt. Order att sitta kvar i korridoren en stund så att de visste att det inte blödde när jag gick hem.
Det gick inte många minuter innan det började rinna blod så att jag fick nypa till över näsan. Jag knackade på dörren och frågade om jag kunde få lite papper.
Då blev jag nerlagd på sängen igen för att få stopp på blödningen. De drog på sig förkläden, ansiktsmasker mm igen och tog ut allt ur näsborren. Det blödde tydligen lite för mycket så de tog fram utrustning för att bränna några blodkärl. Det gick antagligen bra för sen blev det samma sak igen med "igenpluggning" och ut i korridoren. Order att nypa.
Deras tidsplanering blev spräckt förstod jag.
Jag fick lite papper av en annan sköterska och satt där kanske en kvart innan jag gick.
På hemvägen tankade jag och var in en sväng till Agneta för att se om jag kunde få igång hennes skrivare som hon haft problem med. Det lyckades och jag fick lite fika på kuppen.
När jag kom hem fick jag ett samtal från hudmottagningen som vill se på födelsemärket på måndag. Snabba ryck.
Resten av dagen har varit ganska lugn. Näsan rinner lite så jag avvaktar till i morgon innan jag hittar på något särskilt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela