peterrojder.blogg.se

my world

Ännu en dag

Publicerad 2019-02-08 23:36:04 i Dagarna som gick,

Onsdag
Jag gick upp vid 8. Vid 10 skulle jag vara hos tandläkaren. Jag kom iväg lite sent. När jag skulle parkera var den vanliga var full med byggkranar och annat så det fick bli framför banken. Så jag kom in ganska precis men de var lite sena så det visade sig var ganska lugnt ändå. Det var tandhygienisten som gjorde allt och det handlade om röntgen och tandsten.
Snabbt in och handlade på hemvägen.
Jag bestämde mig för att byta de parkeringljuslampor som inte fungerade på CJX så att det blev gjort.
Det blev krångligare än väntat.
Höger fram lyste inte och lampan var mycket riktigt slut. 
Dit med en ny.
Ingen skillnad. 
Glapp?
Det är en idiotisk konstruktion. I lamphållaren sitter mittkontakten på en sladd som är trädd genom en isolator. Den åker in i hållaren så att lampan har svårt att få kontakt. Det visade sig senare att den åkt in så långt att säkringen gick när jag bytt lampan. Jag fick göra om kontakten en del med en ny isolerande ring och lite krångel innan lampan passade.
Det lyste inte ändå?
Felsökning.
Ingen spänning och när jag började titta var det flera lampor som inte lyste.
Så till slut hittade jag att säkringen gått och sedan lyste allt utom ena skyltlampan bak. Där var det bara glapp så det löste sig ganska enkelt.
Sen var det dags att komma iväg till Kolsnäs efter lite mat och dusch. 
Jag tog det lugnt för det hängde lite dimma i luften.
När jag svängde ut på 45:an i Glänne var det -8 och duggregn. Det spann på alla växlar tills jag la i femman.
Lite halt kanske?
Det var bara att ta det lugnt. Största problemet var att värmen och torkarna inte räckte till utan rutorna isade igen. Halva rutan var istäckt när jag kom fram.
Sen var det som vanligt lite mansöverskott men jag dansade en hel del ändå. Lite städning efteråt och jag åkte hemåt vid 22-tiden.
Det var samma väder på vägen hem och samma problem med isbildning. Höger torkarblad gick sönder nästan direkt så jag fick vika ut armen och hade bara torkare på vänster sida. Det gick ett tag men till slut blev jag tvungen att stanna för att skrapa bort den värsta isen.
Då upptäckte jag att alla fyra lyktorna var täckta av flera millimeter is. Jag tog bort det och ljuset blev plötsligt bättre!
När jag svängde vid stationen i Tolita står tre rådjur mitt i vägen. De velade lite fam och tillbaks men gick långsamt framåt på vägen och hade tydligen ingen större lust att lämna den. Jag körde långsamt framåt men de tyckte tydligen snön var för djup. Ett hoppade över vallen men de andra gick lugnt (nja) framför bilen ett hundratal meter innan de hittade en sidoväg. 
Sen var det bara att åka hem.
Sent i säng för jag kunde inte somna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela