peterrojder.blogg.se

my world

Trädgård mm

Publicerad 2019-08-02 11:36:08 i Dagarna som gick,

Onsdag 31 juli.
Sista dagen i juli.
Förr kändes det ofta som om sommaren var slut när augusti började. Jag vet inte riktigt varför men det var en känsla som smög sig på och lite av det finns väl kvar.
Något om chanser som missats kanske?
Mörkret kommer tillbaks?
Semestern slut?
Nu har jag väl nästan aldrig haft den typen av jobb så att jag varit låst till juli som "semester" men många av de jag umgås med har ju mer vanliga semestertider.
Nåväl.
Jag fick hjälp att flytta en rhododendronbuske som jag tröttnat på att ha vid husväggen. Den blir hela tiden för stor för att stå så nära huset och jag ville ha bort den. Grannen hade en liten grävmaskin hemma för att fixa lite med grusgångarna och jag fick assistans att flytta busken.
Jag hade klippt ner den hårt dagen innan.
Det var knappt grävaren orkade dra lös den men det gick. Kvar blev bara ett hål.
Efter en tur över gräsmattan började vi med att gräva ett större hål i hörnet mot vägen. Sen var det bara att lägga dit busken.
"Tack för hjälpen" och Per larvade iväg med maskinen igen.
Mitt arbete återstod. 
Jag grävde upp två mindre buskar ur en annan rabatt och sen var det bara att ösa dit gödsel och jord så att det blev lite av början på en ny rabatt.
Jag får nog fylla på med lite mer efterhand men tills det har satt sig lite får det duga. Helst vill jag få till en liten kulle. Jag ska nog vattna det mer eller mindre varje dag ett tag framöver och sen ska jag försöka få till en tydlig kant mot gräsmattan. Om busken överlever vet jag nog inte förrän nästa år.
Vid huset har jag än så länge bara städat upp lite.
Den rabatten behöver grävas om helt.
Det får bli mer ordning på plattorna närmast väggen om jag ska behålla rabatten alls. Det gäller nog alla mina rabatter men den här är ju halvvägs nu när busken är borta. 
Jag kanske skulle passa på att slamma väggen?
Om jag nu klarar det.
Det är inget jag gjort tidigare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela