peterrojder.blogg.se

my world

Mer gjort med ingången

Publicerad 2019-08-12 13:20:57 i Dagarna som gick,

Tiden har gått och det har inte blivit mycket mer gjort på ingången. Jag har inget vettigt att skylla på (mer än oföretagsamhet) så det kändes som om jag borde göra lite mer. 
Utgångsläget var:
- panelen var på plats och ska spikas lite mer.
- kablarna är lite slavigt dragna så att det ska gå att fundera på lister mm.
- utsalningen runt fönstren är inte gjord.
Listerna runt fönstren går inte att sätta dit innan utsalningen är klar så det kan vara något att börja med.
Startläge.
 
Lördag 3:e augusti.
Jag letade reda på brädor bakom garaget och på garagevinden. Det fick bli en blandning av vanliga brädor och golvplank. Jag började med att såga bort sponten på golvplankens ena sida.
Sen justerade jag bredden. Alla fick bli 80 mm breda för enkelhetens skull. Jag hade mätt upp att det varierade mellan 79 och 82 men det är innan allt är fastsatt fullt ut. 
Jag hann med kapning till rätt längd, putsning och grundmålning.
Putsningen var inte direkt dammfri.
Jag blev vacker. (även om benen inte borde varit med på bilden) 
Jag slutade dagen med en rejäl rengöring av mig själv. Kläderna blev bara avskakade.
 
Söndag 4:e augusti.
Jag började dagen med ett första lager vitt.
Senare på dagen borrade jag hål i bitarna som skulle sitta på sidorna av fönstren för att kunna spika fast dem snett in i reglarna runt om. Spikarna blir indrivna lång ner i brädan.
För att slippa vara alltför noga med längden hade jag bestämt att låta brädorna gå omlott i hörnen. (Hela vägen runt på samma sätt.)
Jag hann sätta dit de första två bitarna i alla fönstren på söndagen. 
 
Tisdag 6:e augusti.
Efter lite funderande bestämde jag att det var lika bra att fullfölja isoleringen av väggarna även runt fönstren. Jag hade ju ett tunt lager i väggarna. 
Ner med en skiva från vinden och sen var det bara att skära till remsor och sätta dit. 
Utsalningen passade ganska bra men på några ställen spände det lite. Vid öppningen gick det lätt att ordna med en tving. 
Det mesta gick utan problem och väggarna blev klara så långt.
Norrut. 
Söderut. 
 
Onsdag 7:e augusti.
Jag drog i skruvar i alla hörn för att hålla ihop det ordentligt. Sen städade jag undan det mesta av skräp och verktyg som jag använt. 
Det som återstår av utsalning är mittenbiten.
Jag får fundera lite. Kanske bara en täckbräda?

En del av tiden de här dagarna höll jag också på med fönstret på söderväggen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela