peterrojder.blogg.se

my world

Lite variation under dagarna

Publicerad 2019-08-31 22:34:00 i Dagarna som gick,

Torsdag 29:e.
Jag bestämde mig för att göra i ordning fönsterlisterna till ingången. Det finns inga lister som var tillräckligt breda så jag var tvungen att tillverka egna. 
På tisdagen hade jag köpt panelbrädor nere i Edsvalla. Det fanns 2,40 långa och jag hade räknat ut att åtta skulle räcka och att det inte skulle bli nästan något spill.
Så jag hade det jag behövde.. 
Jag började med att såga bort spånten på ena kanten på alla åtta. Sen.justerade jag bredden. Två av de övre fick vara lite smalare för kontakterna sitter lite för nära.
Alla är drygt 70 mm breda. 
Jag sågade också till två bitar för att täcka skarven i mitten på dubbelfönstren.
Dags att kapa till rätt längder.
Lite mätningar och jag började med sidolisterna. De skulle vara 118 cm så det vara bara att kapa till från 4 av bitarna.
Sen var det dags för över-och underlisterna. Först två på 161 cm. Jag ställde dem åt sidan och bitarna som blev över räckte till två på 70 cm.
De som var kvar skulle vara 144 och 90 cm.
Jag kapade av två på 90. Nu hade jag bara två kvar att kapa men lyckades ändå ta fel bit och kapade en av de på 161 cm som jag var färdig med.
Så slutresultatet blev att jag måste köpa en längd till för de två bitarna som var kvar räcker bara till högst 150 cm.  
Jag gav upp för dagen. (Mest för en liten regnskur.) 
 
Fredag 30:e.
Sofia hörde av sig (7.30!) och undrade om vi kunde byta kupéfläkten på bilen. 
Det var lite oplanerat men jag sa att det borde gå. Jag skulle till Charlottenberg på eftermiddagen och skulle vara hos Ing-Marie i Sunne kl 15 men bytet borde inte ta mer än några timmar.
Jag åt och gick ut och röjde undan lite i garaget så att det skulle gå att få in bilen.
Hon kom strax efter 9.30 och vi började i stort sett direkt. Det som tog längst tid var att få loss torkararmarna. Vi blev tvungna att lossa huven för att få på en avdragare innan det gick. Sen var det bara att plocka bort några plastbitar för att komma ner i "akvariet". 
Sen flöt det på ganska bra och vi bytte fläkten ganska snabbt.
När vi testade gick inte den fläkten heller så det verkar inte som det är fläkten det är fel på utan något annat. 
Bara att skruva ihop igen.
Det borde vara styrningen det är fel på?  
Sofia googlade och den skulle sitta vid kupefiltret. Kanske det finns i någon av de som står?
Nu är de andra bilarna jag har stående av äldre modell men jag tog ändå isär lite mer på skrotbilen för att se om det stämde med den.
Det gjorde det inte så vi kom inte längre just då.
Sofia åkte hem och jag tvättade av mig och åkte till Sunne.
Ing-Marie hade lovat att följa med på en liten inköpsrunda. Jag var ute efter lite mer vädertåliga kläder så sportbutikerna i Charlottenberg var målet
Hon var rejält förkyld men påstod att det skulle gå bra. 
Vi åkte över Gräsmark och det tog ungefär en timme att komma dit. 
Nu är jag väl lite velig så vi gick fram och tillbaks mellan flera olika sportbutiker, provade och tittade. Det mesta blev ändå till slut köpt på samma ställe Sportshopen. Jag testade mest storlekarna M och L och det blev några av varje.
Det slutade med ett blå/svart regnställ, en svart lite varmare höstjacka och en mörkblå jacka som tål lite regn. 
Nu borde jag kunna klara av lite höstrusk.
Två tröjor blev det som avslutning.
Dags för lite mer färg? 
 
Timmarna hade gått så vi var hungriga. Det blev en hamburgare innan vi åkte tillbaks till Sunne.
Jag körde hem I-M och sen åkte jag vidare direkt och var hemma strax innan Tomas kom.. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela