peterrojder.blogg.se

my world

Fredagspyssel

Publicerad 2019-08-11 22:27:28 i Dagen som gick,

Fredagen 9:augusti.
Det blev inte mycket snickrat idag. Jag målade fönsterfodren på förmiddagen. Efter det höll jag på med lite kvitton, en aning städning och lite sortering av saker. Jag åt lite och fick för mig att jag skulle se över bilen lite innan Linköpingsresan på lördagen.
Pollensäsongen är väl i stort sett slut så varför inte göra ren kupefiltret?
Sagt och gjort. Dammsugaren kom fram och jag sög bort en massa löv runt motorn och över "akvariet" innan jag tog bort plasten som sitter framför vindrutan för att komma åt.  
Ur med en skruv och bort med locket så att jag kunde lyfta upp filtret.
Det var ganska fullt med björkfrön.
Jag skakade bort det mesta och sen ägnade jag en stund åt att suga rent det så gott det gick. Jag hade inget nytt så det fick duga. 
Det gick snabbt att sätta tillbaks det och skruva dit plastbitarna.
Luftfiltret då?
När bytte jag det sist? Det var nog ett tag sedan.
Det kanske var så tätt att bilen drar mer bensin?
Det filtret var lite krångligare att få lös för insugsslangar mm måste lossas för att det ska gå att dra ut. En av låsfjädrarna på locket på filterkåpan visste jag sedan tidigare att den var sönder så den fick jag för mig att jag skulle byta på en gång.
Jag letade reda på ett lock i en av de andra bilarna.
Nåväl. Det gick att få fram filtret och jag gjorde ren det. 
Det blev sådär.
Kunde jag ha ett nytt?
Jag letade runt lite soh såg inget men sen kom jag på att jag lagt alla filter högst upp på en hylla och där hade jag ett nytt!
Så rengöringen var lite onödig men det var bara att fortsätta.
Jag bytte låsfjädern och satte ihop allt.
Klockan var inte mycket så jag kanske skulle se lite på varför säkringen till centrallåset hade gått?
Jag hade förberett en eventuell reparation genom att ta lös "dragmotorer" på skrotbilarna på torsdagen. 
Jag misstänkte vänster bakdörr för låsknappen där hade inte rört sig.
Isär med den då. Klädseln är inte särskilt svår att ta bort och det gäller mesta att ha rätt torx och att inte tappa bort några skruvar.
Jag testade den jag tog lös och den var skum. I med en annan.
Bytet gick bra och som vanligt var det krångligaste att få dit klädseln över låsknappen igen utan att allt hoppade ur sina små fästen.
För att testa om det fungerar måste dörrarna vara stängda.
Jag stängde dörren (och de andra) och testade.
Den låste sig.
Snyggt. Det fungerade!
När jag skulle öppna den var det däremot inte möjligt.
Varken med handtaget eller centrallåset.
Någon form av baklås så jag fick krångla lite och ta bort klädseln igen med dörren stängd. Det innebar liggande i baksätet.
När klädseln var av igen gick det att öppna dörren direkt på låset.
Ena änden på armen till låsknappen hade hoppat lös så det var lätt fixat när jag väl kom in. Lite noggrannare kontroll när jag skruvade ihop det igen och sen fungerade allt.
Jag fortsatte med att dammsuga bort björkfrön och annat innan jag började lasta bilen med det jag tänkte ta med till Linköping. Verktyg, förlängningssladd, skruv ....
Sen kontrollerade jag fönsterfodren jag målat.
De verkade ganska torra och det skulle regna under helgen så jag tyckte det var lika bra att försöka få dit dem innan kvällen. Det blir genast lite mer plats i garaget om jag får bort målarfärg och pallbockar. Sen blir det väl lite tätare runt fönstret om de sitter där?
Lite borrande och skruvande så var de på plats.
Sen var det såpass mörkt och jag var hungrig så gräsmattan blev inte klippt. 
Kväll.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela