peterrojder.blogg.se

my world

Ännu några mellandagar

Publicerad 2019-08-18 01:09:04 i Dagarna som gick,

Onsdag 14:e augusti.
På förmiddagen höll jag på med ingången. Jag bestämde mig för att jag ska montera de 10 LED-"down lights" jag har köpt. De får sitta längst upp på väggarna riktade inåt. Då kommer de att lysa upp taket och det blir lite ljusare om jag sitter där på kvällen. Det syns också bättre var ingången är. Lampan som sitter på väggen flyttar jag senare.
Jag påbörjade det lite genom att kapa den långa brädan som ska sitta tvärs över ingången. Frågan är bara hur många lampor jag ska sätta i den?
Jag får fundera lite på det.
Sen var det dags att äta, duscha och så småningom åka mot Gårdsjö. 
Det hade börjat regna och när jag skulle åka ville inte vindrutetorkarna fungera. Jag vickade lite på dem och bytte säkring. De verkade fungera.
I en halvmil ungefär.
Redan före Nilsby krånglade det igen och säkringen var sönder. Den verkade ryka när motorn stannade. Jag bytte den igen men den gick sönder direkt.
Jag hade inte tid att krångla så jag åkte vidare. Sikten var dålig utan torkare och när skurarna var som värst kunde jag knappt köra.
Regnet varierade men det såg riktigt tätt ut när jag kom till Mårbacka så jag gjorde ett försök till att byta säkring. Den small direkt så det var bara att hanka sig vidare.
Jag var i tid ändå.
Väl framme var det som vanligt en del som skulle bäras ner från övervåningen innan jag tog hand om dukar, blommor, vatten, kollade toaletter osv. Staffan och Berth bar ut plaststolarna den här gången men väntade med borden. Det skulle sluta regna om prognoserna stämde.
Det gjorde det så borden kom ut framåt 17.30.
Ungefär samtidigt var Martinez klara med det mesta. 
När det drog igång bjöd jag inte upp så många men dansade nästan hela tiden ändå. I pausen sprang jag runt lite med påtårar och sen var det dans igen. 
Eftersom det var sista gången var det lite annorlunda efteråt för allt skulle lastas och köras till Sunne. Det var också ovanligt få kvar och hjälpte till (=Ulla, Staffan, I-M, jag och Carina) så det var inte klart förrän strax före 01.
Jag var hemma 01.30 och kom i säng strax efter 02.
 
Torsdag 15:e augusti.
Jag var lite sen upp men hade tänkt ordna torkarproblemet direkt på förmiddagen. Strax efter att jag ätit ringde Sofia och frågade om jag ville äta lunch med henne på IKEA.
Så det blev en dag i Karlstad med Sofia.
IKEA, Biltema, Jula, ÖB, XXL, Biltema igen med diverse inköp på alla ställen innan vi var en stund i studion. Vi formulerade lite runt avtalet för uthyrningen av Sofia innan vi åkte hemåt. 
Jag tog vägen över Skåre och köpte färg och var hemma ca 17.
Mat igen och sen tänkte jag ta lös torkarmekanismen på en avskrotbilarna. Det mesta i plastväg var redan avlägsnat så det var bara att plocka bort lite av elektroniken så gick det att komma åt torkarna direkt.
Jag lossade hela mekanismen och det var trångt runt omkring. Det var mycket lättare att ta bara motorn så jag tog tre skruvar till och den var lös.
Sen gav jag mig på CJX och jag satsade direkt på att bara byta motorn.  
Det var lite mer att plocka bort på den innan jag kom åt motorn men det var i stort sett samma jobb som när jag gjorde ren kupefiltret. 
Motorstyrningen var ivägen men den är bara att lyfta ur.
Innan jag lossade motorn tog jag lös kablarna och kopplade in den "nya" motorn liggande lös ovanpå allt. Jag ville se att den gick efter att inte ha varit använd på flera år.
Den fungerade.
Lite kontroll av riktningen på armar och annat. och sen lossade jag motorn.
Ur med den och dit med den andra. 
Det gick fort att sätta tillbaks motorstyrningen och plasten. När jag testade var allt som det brukade vara och torkarna stannade snällt i det gamla vanliga läget.
Lyckat?
Det märks nog snart. 
 
Fredag 16:e augusti.
Ingrids begravningsdag.
Jag städade lite på förmiddagen men sen bytte jag om och gjorde mig klar för att åka till Bror. Vi hade kommit överens om att jag kunde åka med honom till Bograngen och S:a Finnskoga kyrka.
Jag backade ut från gården 11.15. Bror hade sagt något om en timme från Fagerås men jag trodde nog på lite längre från mig. Vi skulle åka från honom 12.30 så jag borde ha lite marginal.
Det var en del trafik och när jag kom till Sunne tyckte jag att det verkade bli lite ont om tid så jag ökade farten lite.
Fortfarande rätt mycket trafik men jag var framme strax efter 12.20.
Vi åkte iväg och var framme 13.20. Begravningen var 14 så vi var ganska tidiga.
Vi gick runt lite och väntade. Jag tog en bild på baksidan av kyrkan innan ji gick ner till våra föräldrars grav. 
När vi kom upp igen hade det kommit lite fler och jag gick ner en bit och tog en bild från andra hållet.
Det var snart dags att gå in och jag tittade in i kyrkan. 
Det blev en lugn och fin stund.
Efteråt var alla kvar en stund och pratade innan det var dags att åka mot en annan kyrka en bit in i Norge. Minnesstunden skulle vara i församlingshemmet där Ingrids föräldrar var begravda.
Vi körde lite fel först det var bara att köra tvärs över vägen så var vi rätt. 
Vi hamnade nära våra kusiner så det blev några timmar med mat och prat innan vi vände hemåt vid 19-tiden.
En stunds prat även när vi var framme hos Bror men sen åkte jag direkt hem. 
Hemma 21.30 och Tomas och Johanna var här sen några timmar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela