peterrojder.blogg.se

my world

Diskmaskinskrångel

Publicerad 2018-04-17 17:31:22 i Dagarna som gick,

Onsdag 11 april.
Sofia tyckte jag borde ta tag i den krånglande diskmaskinen så vi började leta fel. Den vägrar starta och det verkas som om den inte släpper in något vatten. Tömningen fungerar.
Jag hade redan sett på nätet att ett vanligt fel på andra Cylindamaskiner var magnetventilen som styr vatteninsläppet. Så det kunde ju vara samma sak på den här.
Vi lossade den och drog fram den.
Sen ville jag av någon anledning vara säker på att det inte bara var glapp nånstans så vi tog isär luckan för att se att allt verkade sitta på plats.
Onödigt arbete visde det sig senare.
Så dagen avslutades med en delvis demonterad maskin.
På torsdagen skrapade jag lite på kablarna och mätte resistansen i spolarna på magnetventilen.
Avbrott.
Jag vände maskinen på sidan och tog lös magnetventilen. Det gick inte utan att förstöra en klammer som höll den på plats. En mätning direkt på spolarna bekräftade att det var avbrott i den ena.
Ett fel identifierat och med lite tur är det inga fler. Jag gick ut på nätet och letade efter reservdelar. Ett företag hade en del som verkade väldigt lik för 425 kr + frakt. En koll mot Cylindas supportsidor och det verkade vara rätt del.
Beställde den på fredag och den kom på måndagen. 
De ser lika ut och numren stämmer. Ny klammer och packning följde med.Jag satte dit den på eftermiddagen efter att ha gjort en mindre service på en bil. 
Två bilder som visar hur den sitter. Den vänstra från baksidan och den högra från framsidan.
 
Tisdag 17 april 
Jag gjorde en liten modifiering av installtionen. En liten resistor i serie med spolarna kommer att sänka strömmen en aning. Förhoppningen är att de kanske håller lite längre då.
Sen var det bara att skruiva på. Först den bakre plåten innan jag vände den rätt igen. Allt ser ut som från början och vid en kort test fungerade den.
Fronten och plåtarna under den var det bara att skruva dit. In med den på plats och i med skruvarna som höll den. En testsköljning igen och sen körde jag en avkalkning. 
En timme senare tömde jag den, sköjlde ur den och sen fick den köra ett helt program.
Den fungerar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela