peterrojder.blogg.se

my world

Däck och blommor

Publicerad 2017-11-11 21:49:59 i Dagen som gick,

En ruggig dag på något sätt.
Kanske för att jag sov mindre? Jag gick och la mig runt 23.30 och tänkte läsa lite i "Mannen som sökte sin skugga" innan jag somnade. Jag var på sidan 231 (kapitel 14) när jag började och tänkte läsa ett eller två kapitel. När jag läst en stund tänkte jag att det var lika bra att läsa lite till och sen tänkte jag att det var lika bra att läsa ut boken.
Det var ju bara 60 sidor kvar.
Så jag var klar 01.30.
Då hade jag läst 170 sidor? Trots obekväm ställning läser jag tydligen ungefär 80 sidor i timmen.
Men särskilt trött har jag inte varit idag.
Det blev inte så mycket gjort på förmiddagen.
Jag var ut och tog några bilder på "blomläget" i garaget. Jag bytte krukor på tre av de små pelargonerna igår men mer blev det inte gjort då.
Fuchsiorna är vildvuxna och håller på att dö.
Alla större pelargoner måste jag flytta till mindre krukor om jag ska kunna förvara dem på något vettigt sätt under vintern. Jag antar att jag måste klippa ner en del också.
Men sen blev det däcksbyte på båda bilarna.
Sofia och Patrick skulle in till stan så det var bäst att få det gjort innan dess. Det skulle nog bli halt till kvällen.
Jag drog ut domkraften och började lossa framhjulen på CJX men Sofia skrek åt mig att jag skulle låta bli för jag fick inte ta i hårt. Patrick tog över och lossade alla fyra hjulen.
Jag såg till att domkraften hamnade rätt och hissade upp bilen.
Sofia och Patrick lossade och satte dit hjulen.
Jag bistod bara med lite lyft och inriktning.
Sen upprepades i stort sett samma sak utom att Sofia sänkte ner bilen och drog runt domkraften till bakänden.
Jag fick kolla att den kom rätt men sen gjorde de resten. 
Framhjulen till RZT var inte särskilt bra men de får gå tills jag kan byta ut dem. Under tiden som de gick över till att byta på den gick jag in efter en penna för att kunna märka var hjulen suttit. 
Allt klart på under en timme.
Jag rullade in däcken i garaget och gjorde två staplar. Däcken ska tvättas av lite en annan dag.
S o P åkte iväg och jag gick över till att samla ihop löv. 
Lat som jag är använda jag gräsklipparen och krattade bara fram löven så att jag kunde köra över dem och suga upp det mesta. Jag flyttade kärranoch fick bort det mesta på infarten innan jag gick över till gräsmattan.
När det började mörkna var jag i stort sett klar och hade börjat frysa. Det var bara lite över noll grader och drog igenom overallen så det var kanske inte så konstigt.
In och ojade mig lite.
Sen gick jag ut i garaget och planterade om fler blommor.
Resultatet av dagens övningar blev två däckstravar och ett antal krukor med omplanterade blommot.
Det som återstår nu är de större pelargonerna. 
Jag hann flytta några hängrännor innan det blev för mörkt.
Sofia och Patrick kom hem med pizza.
Jag frös fortfarande så de hämtade in lite ved så att jag kunde tända i pannan för att få mer vatten till ett bad.
Och nu har jag suttit här och skrivit i stället för att värma upp mig med badet som jag tänkt.
Dags för värme!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela