peterrojder.blogg.se

my world

Trädfällning

Publicerad 2020-10-29 22:44:33 i Dagen som gick,

För ett tag sedan röjde grannen bort en del av skogen på andra sidan vägen. Det fanns väl flera skäl till det men ett var att ett av träden hade blåst sönder i början av sommaren. En något redigerad bild av det som visar hur toppen rasat ner nästan på vägen..
Granen hade två toppar och båda blåste av med någon veckas mellanrum. Ett av uthusen hos grannen fick en hel del skador på taket och en vägg. De andra träden var väl också lite sådär så de bestämde att det var lika bra att avverka allt.
De som gjorde jobbet höll på i tre dagar och jag tog några bilder en av dagarna när det var i stort sett klart.

Så nu har jag betydligt öppnare åt det hållet.

Några dagar i Sälen 2

Publicerad 2020-10-21 19:58:00 i Dagarna som gick,

På tisdagen var det gråmulet och dimmigt.
I-M och jag bestämde oss för att gå en lite längre tur och gick "Spången" upp mot Östfjällsstugan och sedan ner mot Högfjällshotellet och landsvägen tillbaks. De andra gick en annan tur.
Ganska lättgånget och totalt ca 11 km. Inget bra fotoväder så jag tog bara några bilder uppe nära stugan.
Vi fikade en stund och sen gick vi ner mot hotellet.
Det var iordninggjort så att det gick att cykla och längre ner var det asfalterat så att det var ganska lätt att ta sig fram med rullstol.
De sista kilometrarna var på asfalt och mitt högra knä tyckte inte riktigt om det så på kvällen hade jag värk.
Dagen slutade igen med god mat. Och lite tv. Jag upptäckte när jag bytte om att den lilla pricken jag sett på låret hade växt och blivit en ganska stor röd fläck som var varm.

Några dagar i Sälen 1

Publicerad 2020-10-21 19:48:00 i Dagarna som gick,

4-7 oktober
Det blev en liten utflykt till Sälen några dagar. Jag tänker inte skriva så mycket om det men det blev några vandringar under de dagarna.
Jag har bara bilder från två av dem.
På söndagen blev det en runda på några kilometer med I-M. Inger var med första biten men tyckte att det räckte med den kilometern i regnet. Vi fortsatte och lyckades gå fel så att det blev någon kilometer extra. Det var alldeles för regnigt för att jag skulle ta fram mobilen och ta blider. En upptäckt var i alla fall att regnstället är ganska kass och jackan läckte så att jag blev blöt över hela överkroppen.
På måndagen åkte vi till Njupeskär.
Vandringen var ca fyra kilometer och det var en del backar som var lite besvärliga för de av oss som hade problem med knän och annat. Men det gick bra för tempot var lugnt.
Bilder i ordning men utan kommentarer.

Första riktiga utsikten över fallet.

Början på vägen ner mot fallet.

Jag gick lite före.

På väg ner igen.
Många träd var ganska pinade och var rejält vridna.
Kvällen blev lugn med god mat. När jag la mig såg jag en liten röd prick på låret som jag inte sett förut. Knappt synlig men jag förstod inte riktigt var den kom ifrån.
För omväxlings skull sov jag ganska bra.

Borrelia?

Publicerad 2020-10-17 16:31:20 i Dagarna som gick,

4 oktober --
Jag var i Sälen förra helgen och några dagar efter det.
På söndag kväll upptäckte jag en liten röd prick på låret men det var inget jag brydde mig om. Den växte de kommande dagarna och när jag kom hem på onsdagen var den en flera centimeter stor fläck. Varm och det stack/kliade lite.
Jag smorde den med cortisonsalva och tog antihistaminer.
Den fortsatte att växa och jag fick en tid på vårdcentralen på måndagen. Jag tog en bild till på lördagen och då var den över 10 cm.
På vårdcentrelen tog det inte mer än någon minut hos sköterskan som bara konstaterade att det var Borrelia och att läkaren skulle skriva ut antibiotika..
Jag började med det på kvällen och nu är jag halvvägs i kuren och den börjar blekna.

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.