peterrojder.blogg.se

my world

Bilen får nog pension nu.

Publicerad 2020-05-14 13:03:05 i Dagarna som gick,

Tisdag 12:e maj.
Jag blev kvar över natten i Sunne. Adrenalinet ville inte riktig lägga sig så jag sov inte mycket utan det blev mest funderingar på hur jag skulle göra med bilar och annat framöver. Jag tror att jag hade lite mindre glasbitar i ögonen också för de verkade klia och kändes som och jag fick ut något vasst i ögonvrån.
Ing-Marie gick upp 6 så det var lika bra att gå upp då. Hon skulle börja jobba 7. När hon åkt till jobbet åt jag lite och vid niotiden lånade jag hennes bil och åkte ner till Helmia och letade reda på bilen. Den stod direkt innanför porten och jag tog några bilder. 
Vindrutan var ganska klämd. 
Sidorutan bak hängde delvis kvar.  
Det jag inte sett förut var att det satt hårstrån på lite olika ställen längs hela vänstersidan.
Det var en hel del glas inne i bilen så det var inte så konstigt att jag lyckades sticka lite hål på mig när jag flyttade bilen i mörkret kvällen innan. 
    
Personalen på Helmia sa att det inte var någon större brådska att få bort bilen. "Bara den inte blir stående här i flera månader." Jag åkte tillbaks "hem" igen och funderade lite på hur jag skulle göra. När jag satt där vid köksbordet ringde eftersöksjägaren.
Han ville höra hur det var med mig. Han berättade också att hunden hittat djuret nästan direkt. Det var en stor älgko och den låg i diket ungefär där jag hade trott. Med två kalvar inuti. Jag hade kört på huvudet och den hade dött direkt.
"Du hade tur. En halvmeter längre fram och hela älgen hade varit inne i bilen." 
Ing-Marie kom hem en stund när hon hade rast och vi gjorde upp att hon skulle skjutsa hem mig. Jag tänkte försöka måla några pallar under tiden jag väntade på henne men det gick sådär. Regn och hagel av och till gjorde det lite ryckigt. Jag gav upp till slut. 
Under regnskurarna satt jag och ringde runt för att försöka ordna något sätt att få hem bilen. Det löste sig till slut genom att Staffan erbjöd sig att köra hem den om jag hyrde en kärra på OK/Q8.
Sagt och gjort.
Vid 15.30 åkte Ing-Marie och jag åkte upp till OK och ordnade papper mm. När Ulla och Staffan kom flyttade vi över alla saker från Ing-Maries bil till deras bil och hängde på kärran. Ulla och Ing-Marie åkte hem till dem och parkerade bilen och Staffan och jag åkte upp till Helmia. Innan jag körde fram bilen tryckte jag in det mesta av det som satt kvar av sidorutan så att vi inte skulle sprida glas längs hela vägen till Hannäs. Vi lastade på bilen, spände fast den och hämtade upp Ing-Marie och Ulla. 
Hemfärden gick utan problem.
När jag skulle köra av bilen hittade jag inte bilnyckeln utan fick gå in och leta reda på reservnyckeln. Startspärren?
Som tur var fungerade den när jag satt i batterier så det var bara att köra av bilen och få in den på gården. 
De åkte hem direkt och jag gjorde inte mycket mer den dagen.
Inte helt sant inser jag.
Jag talade om på Slack för mina barn m fl vad som hänt och sedan fick jag flera telefonsamtal under kvällen.
 
Onsdag 13:e maj.
Jag bestämde mig för att jag skulle städa ur bilen så att den gick att hantera. Samtidigt tog jag en lite närmare titt på vilka skador det egentligen var på den.
Taket över vindrutan och dörren har några små bucklor som egentligen inte borde vara några större problem.  
Det som inte syns så väl är att vindrutestolpen och dörren är lite böjda. Smällen tog nog mest där och att rikta det så att rutan och dörren passar igen är inte lätt.
Jag har ingen lust att ens försöka.  
Båda vänsterdörrarna har små bucklor. Ramen runt sidorutan är skadad och det sitter hår under listerna där och vid bakluckan.
Likadant här så är det lite svårt att se några större skador direkt. Det är två mindre bucklor mellan dörren och bakluckan och den ena hänger ihop med islaget på bakdörren. Den andra är väl en följd av spänningar i plåten.

När jag började städa bilen hittade jag glas överallt. Det måste ha varit ganska bra tryck på sprutet för jag hittade glas i facket mellan stolarna och under mattorna i baksätet. Det var älghår på baksätet och blod och hår på ratten mellan mina händer.
När jag städat undan det mesta tittade jag lite noggrannare på hur smällen tagit. 
Det verkar som om älgen och glasrutan varit på väg ganska långt in i bilen innan stolpen stoppade upp den. 
     
Solskyddet är knäckt och en del av det låg bakom sätet. Det var antagligen den mjuka delen av skyddet som träffade mig i huvudet. Förmodligen skyddade det mig från rätt mycket av glassprutet samtidigt.  
Rutan var seg och har fjädrat tillbaka lite.
Det var uppenbarligen tur för mig att stolpen klarade en älg i 90 km i timmen. 
 
Nu ska jag bara fundera på hur jag ska göra med alla bilar. Jag har ägt CJX i nästan 10 år men nu ska den och de andra rensas undan.
Alla 9000 ska bort är utgångsläget och jag ska bara bestämma om jag ids plocka av delar och sälja eller om jag ska försöka bli av med dem som de står. Skroten i Fagerås är ett alternativ som är enkelt och snabbt.
Husvagnen och 9-5-skrotbilen ska också bort så att det blir lite mindre skrot på gården.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela