peterrojder.blogg.se

my world

Bilar!

Publicerad 2020-05-27 18:50:04 i Dagarna som gick,

Jag märker att jag inte varit riktigt på humör att skriva något de senaste dagarna. Det har känts lite allmänt avslaget som helhet men jag har ändå fått en del gjort när jag väl börjat med något.
Älgföljder?
För att hålla mig kort så begränsar jag mig till lite om bilarna. 
Jag behöver få igång någon av 9-5-orna. Det känns ovant att inte ha bil.
XNX = "Italienbilen" som jag kallar den har ju någon typ av elfel som gör att ABS-lampan lyser och hastighetsmätaren inte fungerar. Enligt de flesta källor på Saab-sidor är det då nästan säkert fel på ABS-sensorn på vänster bakhjul.
Det läcker också i skarven mellan bakre ljuddämparen och röret.
Jag ägnade några dagar/timmar åt att försöka få fram felkoder för ABS via OBD-avläsaren men misslyckades. Det växlade mellan problem med att få kontakt och att det inte gick att läsa in några koder. Varierande fel både med telefonen och olika program på olika datorer.
Jag gav tills vidare upp men insåg att jag hade ett löst nav från den vita skrotbilen jag kunde använda. Jag hade ju tänkt använda bromsskölden på det navet till RZT men skölden var för dålig.
Så jag tog lös navet från skölden.
Tog lös och tog lös.
Att lossa det från bilen var relativt lätt men den trasiga bromsskölden satt ordentligt fast. Det tog två dagars tjatiga försök med rostolja och hammare innan jag till slut fick isär det med en huggmejsel.
Nu är navet i alla fall lossat, rent och verkar fungera. 
Det hade varit betydligt enklare att köpa ett nytt nav menjag ville bara ha ett för att testa.
Timlönen blev ganska låg om man säger så.
När det var gjort bestämde jag mig för att flytta om bilarna så att garaget blev tomt. Jag fick hjälp av Ulf att flytta ut bilen i garaget och ställa den och den andra 9000 som ska skrotas på framsidan så att de blev åtkomliga för bärgaren. (De är borta nu.)
Jag körde in XNX i garaget.
När jag flyttade fram den lite senare var det en pöl där den stått.
Det blev en ny större.
Olja?
Varifrån?
Jag hissade upp den och upptäckte att det rann från ett bromsrör alldeles vid tanken. 
Jaja. Typiskt. Fler fel.
Jag kände lite på det och det gick av. 
Så det var lika bra att satsa på en ny bit. Jag har skarvat rör förut så jag klippte av det och lossade det vid bromsslangen till bakhjulet. Det gick ganska lätt att dra ut det.  
Jag testade med en nytt rör om det gick att trä fram det och det skulle gå bra. Röret jag hade var lite för kort så jag behövde köpa ett nytt. 
Jag gick över till att mäta på det misstänkte hjulnavet för att se om ABS-givaren fungerade.
Jag tillverkade en mätsladd och när jag mätte verkar allt fungera? Lite rengöring och jag satte ihop det igen. Jag får se när den är körbar igen vad det kan vara för fel.
På måndagen fick jag åka med I-M in till stan och vi drällde runt en del för att få tag på skor som passade till vandringar. När det var klart var jag in på Biltema och köpte ett bromsrör och en skarvbit till avgasröret. 
Jag satte dit röret utan större problem. Skarvat strax framför tanken och jag fick fast det i nästan alla fästen. 
Lite småjusteringar kvar men det är i stort sett på plats. Ett nytt bensinfilter kom dit också och bromsröret syns knappt ovanför det. 
När det var klart skulle jag fylla på bromsvätska och upptäckte att jag tydligen gjort slut på nästan allt jag hade? 
Så det fick vänta.
Sofia hade ordnat en monteringssats så att jag skulle få nya upphängningar till avgasröret. För att få ihop det gjorde jag ren avgasrören där de skulle skarvas ihop och plockade lös lite mer på den vita. 
Sen skrapade jag bort en del rost och målade över det värsta på reservhjulsbaljan och insåg att jag inte kunde göra så mycket mer innan det torkat. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela