peterrojder.blogg.se

my world

"Altan"

Publicerad 2020-05-07 13:05:00 i Diverse aktiviteter,

Lördag 2:a maj. 
Ing-Marie ville ha ett "golv" vid ingången för att det ska bli lite enklare att sitta ute på framsidan.
Så jag skulle hjälpa till lite med det.
Vi hade mätt och diskuterat lite i förväg så vi visste vad vi behövde köpa.
Jag lastade i lite av varje i bilen på fredag så att jag skulle vara klar att åka på lördag morgon. Det första jag gjorde  på lördagen.var att åka till Ulla och Staffan och låna en kärra. Sedan åkte vi och köpte diverse tryckimpregnerade brädor. När vi lastat av och lämnat tillbaks kärran var det klart att sätta igång.
Vi började med att Ing-Marie fick köra med vertikalskäraren för att mjuka upp gräsmattan lite. Det gjorde ytan mjukare så det gick att flytta på en del jord. Jag ville jämna ut höjdskillnaderna för marken lutade mycket mer vid plattorna än vid skärmen.
Efter ett tag tyckte vi att det inte gick att göra så mycket mer åt lutningen. Dags att lägga ut markduken och se hur det blev. Vi kapade reglarna till ramen under altanen och  gjorde en första koll.
Det såg ut som om det skulle kunna fungera så vi fortsatte och skruvade ihop ramen. 
Det såg lite vridet ut men vi gick vidare och kapade alla trallbrädor.
Det gick ganska snabbt att skruva dit allt.  
Nästan allt borde jag skrivit.
Två av brädorna var betydligt brunare än de andra och Ing-Marie ville byta ut dem för att få samma färg på allt.
Klockan var för mycket så det fick vänta till måndagen. 
Det blev mat i stället och lite planering för det som återstod.
En liten list längs kanten och två nya brädor. 

Det blev klart på måndagen men det tog tid för vi hade båda retat oss på skevheten som berodde på att marken lutade. Vi justerade det med att palla under och flytta hela altanen något i sidled.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela