peterrojder.blogg.se

my world

Slödagar igen

Publicerad 2020-03-10 23:53:57 i Dagarna som gick,

 Nu har det varit några dagar utan snickrande eller något annat gjort med huset. Jag har röjt lite i garaget och hållit på lite allmänt med undanplockning. 

Måndag 9:e.
Jag plockade ihop det mesta som ska köras till tippen och la det i några högar i garaget. Det blev en hel del inredning och annat från Saaben som står därinne och det vanliga skräpet för övrigt. Jag passade på att gå igenom alla färgburkar som står överallt och i viss mån sortera upp det lite i hyllorna. 
Sen gav jag mig ut i trädgården. 
Fåglar mm verkar tycka att det snart är vår så jag tog tag i trädklippningen. Äppelträden blev inte nämnvärt klippta förra året och såg ganska risiga ut. 
Trädet på baksidan var värst. 
När jag började klippa försökte jag först klättra upp i det och klippa innifrån. Det gick väl sådär men jag såg i alla fall att rätt många grenar var angripna av "kräfta" så jag klippte bort ganska mycket. Sen fortsatte jag från marken och blev i stort sett klar.  
Det blir nog inte mycket frukt på det trädet i år.
Trädet på framsidan var inte klika risigt men alldeles för tätt det med.  
Jag upptäckte ganska direkt att jag inte lyckades klättra upp i det som förr. Jag låter det vara osagt om jag har blivit för osmidig eller om det blivit för tätt mellan grenarna. 
Det verkade vara färre skadade grenar så jag bestämde mig för att i huvudsak korta in och tunna ur lite. I vilket fall som helst gick jag två varv runt det på marken och klippte. Först utan stege och sedan med en vanlig trappstege. Eftersom jag börjat sent mörknade det.

Tisdag 10:e 
Innan jag gjorde något annat fyllde jag bilen med det som skulle till tippen.
Det skulle bli regn så jag ville klippa lite mer på träden innan det började. Jag tog hjälp av "höjdklipparen" så att jag kunde kapa det mesta högre upp. En del kvar för regnet började innan jag var nöjd.
Jag tänkte mig inte för när jag tog bilden i regnet utan det blev en väldigt rörig bakgrund.
Sen var det dags för tippen och avlämning på i stort sett alla deras avdelningar. Snabbt in på apoteket, VC för att boka två tider, Coop och hem igen. 
Som vanligt glömde jag en del av det jag tänkt handla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela