peterrojder.blogg.se

my world

Mera bilar

Publicerad 2020-06-17 21:16:38 i Dagarna som gick,

Jag har kommit av mig alldeles efter "älgincidenten".
Om det nu beror på det?
För att städa upp lite lägger jag ut lite bilder på vad jag gjort med RZT. Jag tänkte få igång den för att få en bil att åka i men det blev inte så.
Det viktigaste att fixa var handbromsen bak som inte fungerade. Bromsskölden var kass. Returfjädern för vajern sitter fäst i ett hål på den och när det hålet inte finns släpper inte vajern som den ska och bromsen ligger på.
Jag hade bytt på vänstersidan tidigare och tog då en sköld från skrotbilen och tänkte ta högersidans sköld från den på samma sätt. Efter mycket krånglande fick jag lös den men den var kass. Jag fick i stället tag på en på en skrot i Trollhättan så nu skulle den dit.
Så jag började ta isär högersidan för att få dit en sköld.
Det tog dagar med omväxlande rostolja och milt(?) våld att få lös navet. 
De här bilderna visar bara hur det ser ut när man försöker få lös skruvarna som håller navet. Det är sammanlagt sex stycken som sitter vända inåt och tvärarmarna mm gör det lite svårt att komma åt. 
     
Bromsoket, bromsskivan, handbromsbackarna, övre tvärarmen och lite annat måste lossas men det gick oväntat lätt.
Sen var det bara att ha tålamod och försöka få loss fastrostade muttrar.
Till slut blev jag tvungen att slå på en hylsa för att få lös de sista två men det gick.
Det krävdes mer rostolja och våld för att få bort resterna av bromsskölden från navet men det gick också.
När det var klart skulle jag byta en bussning i tvärarmen. Det visade sig strax att det inte var så lätt eftersom skruvarna som håller den sitter med skallen framåt. De går inte att få ur utan att sänka ner hela bakvagnsramen. Tanken sitter i vägen.
Jag beslutade mig för att se hur det skulle göras med hjälp av skrotbilen. Jag kanske rentav kunde ta en tvärarm från den?
Så ner med allt på skrotbilen och lös med alla fyra tvärarmarna.
Bussningarna var kass!
De såg i alla fall kass ut även om det inte gick att känna något glapp. 
Det tog en stund att byta ut den. Jag har ingen press men slägga, skruvstäd, några hylsor och som vanligt visst våld, så gick det.
När jag tänkte sätta dit den upptäckte jag att avgassystemet var på väg att gå sönder och att tankbanden var väldigt dåliga. Det och lite annat smått och gott som jag redan visste om fick mig att ge upp.
Jag satte ihop allt igen utan att laga något och den får gå iväg antingen som reservdelsbil eller till skrotning.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela