peterrojder.blogg.se

my world

Ny bil - nytt krångel

Publicerad 2020-07-08 12:08:02 i Dagarna som gick,

Dagarna gick och jag var utan bil.
Flera veckor.  
Längre än jag kan minnas sedan jag köpte min första bil 1969. (Jag hade nog alltid haft bil?)
Till slut hittade jag en 9-5 inne i Skåre som verkade ganska ok och var tillräckligt billig för att jag skulle kunna se den som en lösning för tillfället åtminstone. Den var ingalunda felfri men såg ut att kunna gå ett tag.
Men sen började det.
Jag var in till Kil några dagar senare och upptäckte att ett hjul var ganska tomt på luft. 
Punktering.
Jag pumpade upp det på Q8 och åkte bort till Däcko för att få det lagat.
Det satt en skruv i däcket. När han tog av det var det fullt med lagningsspray så det var uppenbart något som hänt innan jag köpte den. Lite dålig stil att inte få det fixat av förra ägaren.
Nåväl.
Men däcket var också vågigt på innerkanten så jag bedömde att det inte var värt att lagas. Framdäcken hade jag redan nä'r jag köpte den dömt ut som "snart dags att byta" så tre av däcken var färdiga som jag såg det.
På med fyra nya.
5600 kr. Jaja.
Sen gick det någon dag och plötsligt lossnade växelspaken när jag skulle lägga i backen när jag kom hem. Det hade varit lite krångligt att få i femman och backen några gånger men nu var det omöjligt.
Jag tog ur några skruvar och kollade läget. 
Hela fästet för spaken hade lossnat och åkt upp.
För att se hur det var konstruerat gick jag över till skrotbilen och plockade lös allt där. Det var en del att ta bort men inte särskilt svårt.  
Mittkonsolen och allt annat hamnade i baksätet när jag höll på. 
En skruv i motorrummet höll fast staget från spaken i lådan.
Lös med den och sen hade jag allt ute på backen. 
Jag bestämde mig för att det var enklast att använda den spaken så det var bara att flytta över låset och se till att allt satt som det skulle. 
Jag fick lös knoppen och damasken och flyttade över den också.
I med allt, skruva fast och tillbaks med alla plastbitar och mattor. 
Och allt borde varit frid och fröjd men det var det inte.
Fortfarande krångel med femman och backen så fortsättning följde. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela