peterrojder.blogg.se

my world

Ingången. Trappräcke och trösklar.

Publicerad 2020-01-17 23:06:25 i Dagarna som gick,

Fredag 7:e januari.
Jag hade kapat spjälorna till trappräcket tidigare och skulle runda ena änden med sticksågen. Det tog en bra stund och blev inte bra men får duga efter lite slipande.
Sen har det tagit över en vecka att få till lite yta.
Först en strykning med ljus panellack och ovanpå det vanlig klarlack. Det gick bara att ta en sida i taget och det hade nog varit smart att lacka dem hängande för att kunna ta alla sidor på en gång.
 
Måndag 13:e januari.
Jag hade bestämt mig för att försöka jämna ut golvet där trösklarna ska vara.
Hur?
Flytspackel?
Jag hade varit in och köpt mer till golvet nere så jag tog lite av det och blandade till. Sen tömde jag ut lite där det såg lågt ut och försökte sprida det jämnt.
Vid ytterdörren blev det inte bra.
Jag hade satt stopp i sidled och försökt täta några hål men det läckte ut nedåt så det blev ojämnt.

Dörröppningen mot tvättstugen blev bättre. 


Mot trappan blev det ganska bra men lite för lågt. 
 
14-15:e januari.
Jag gjorde två omgångar flytspackel till och jämnade ut så jag blev nöjd.
På tisdagen var jag till Holken på buggkurs. Jag får se hur det blir med den.
På onsdagen klöv jag en ekskiva för att kunna göra trösklarna. Sen blev det Kolsnäs på kvällen.
 
Torsdag 16:e januari.
Det var lite småkrångligt att få till trösklarna för det var olika på varje ställe. För att justera höjderna fick jag fräsa, hyvla och slipa en del och på två av dem fick jag göra underbitar för att öka tjockleken. När jag kontrollerat att allt passade grovslipade jag formen och limmade ihop bitarna. 
Jag tog in dem i värmen.
(Parallellt med detta blev spjälorna till räcket färdiglackade.)   
 
17:e januari
Idag har jag lackat trösklarna så de är är klara för montering och ligger och torkar.
För att kunna göra klar trappräcket behöver jag justera de grova spjälorna som ger stabiliteten. Jag har börjat en första test med några spjälor för att bestämma hur mycket jag ska kapa "hörnstolpen" som sitter där lutningen börjar. 
Ett alternativ är att sätta de andra lite högre. Just nu sitter de någon centimeter lägre än på trappan inne. Stolpen längst ner kan jag ta när golvet är helt klart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela