peterrojder.blogg.se

my world

Ingången. Hyllor och utsalning.

Publicerad 2020-01-17 22:16:00 i Dagarna som gick,

Nu får jag försöka rensa undan lite av de senaste bilderna. De äldre får jag återkomma till.
 
Under helgerna blev det inte mycket snickrat utan det mesta handlade om umgänge. 
Lite hände det i alla fall. Jag hjälp av Martin att klyva en mdf-skiva till hyllplan och att fästa upp några väggskenor. Jag lackade hyllplanen till väggen och alla delar till klädförvaringen. Martin hjälpte mig att sätta ihop hyllan i hallen innan de åkte hem.

Nu efter nyår började jag om känns det som? Ett slags ny- eller återstart?
 
1:a - 7:e januari
Tempot har varit lågt. Jag har skruvat fast väggskenorna ordentligt och lagt dit hyllplanen så att jag kunde flytta ut de halvdöda vinterförvarade blommorna från garaget.
Klädförvaringen fungerar och jag har börjat med trappräcket. Alla spjälor är kapade.
 
8-9:e.
Dagarna gick åt till att grundmåla spjälorna. För övrigt slött. 
 
Fredag 10:e januari 
Hemma blev det bara lite grundmålning idag. Jag hade gjort upp med Sofia om att vi skulle försöka få upp en hylla i deras hall. Den kom upp efter en vända till Biltema efter längre skruv. Så något blev i alla fall gjort.
 
Lördag 11:e januari.
Inte mycket gjort idag heller. Jag klöv och kapade till utsalningarna runt dörrarna och öppningen så de är klara. De två runt öppningen behövde inte målas och är klara att sätta dit. Jag testade hur de passar. 
    
De andra sex har jag grundmålat.
 
12:e januari.
Jag lurade mig själv lite idag när jag målade brädorna till utsalningen. Torktiden innan de är yttorra är så lång i garaget att jag inte kunde göra något mer som dammar där. Så för övrigt har jag bara satt dit de två bitar som är klara. Det visade sig att jag fick justera lite men nu är de där. 
      
 Det som är kvar på den väggen är en list eller skiva i öppningen och två vanliga karmlister.
 
13-14:e januari.
Jag tröttnade och tog in listerna så att de skulle torka nån gång. De fick stå mot väggen och jag vred upp värmen på fläkten en aning. (Jag började lite med trössklarna men det tar jag på ett annat ställe.)
När de torkat var det bara att borra hål och skruva dit dem. Vid nedre dörren fick jag kapa ena sidan några millimeter för att det skulle bli ungefär lika avstånd runtom.
     
Tvättstugedörren var lite kinkigare för kanten är smalare och det måste vara plats för gångjärn och lås. Men det blev klart utan några problem. Som vanligt borrade jag en aning snett i listerna för att få skruvarna längre från kanten på karmen.
Så nu ska jag "bara" fortsätta med tak-, golv- och karmlister.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela