peterrojder.blogg.se

my world

Trappan med omgivning

Publicerad 2020-02-15 23:14:03 i Dagarna som gick,

Jag får samla ihop lite bilder.

Onsdag 5:e februari.
Jag mätte in höjden på övre delen av räcket. Först satte jag dit ett stöd under för att få en uppfattning om hur högt det skulle sitta. En kontroll visade att överänden hamnade tillräckligt lika.
    
Jag gick ut i garaget och lackade de två delarna till själva räcket.
 
Torsdag 6:e februari.
En lackomgång till. Jag lossade också hela trappan och justerade väggen längst ner en aning för att få den lite mer parallell med väggen. Samtidigt jämnade jag till änden av väggen där jag ska sätta "karmbiten". 
 
Fredag 7:e februari.
Jag skruvade dit den övre delen och började mäta in den lutande delen och de grövre spjälorna.
    
Måtten verkar stämma så det är klart att sättas ihop. 
Martin, Wajiha och Mila kom på kvällen. 
 
8:e februari.
Martin och jag kom igång frampå förmiddagen och började med att flytta fram en bil som ska köras till skroten. Det tog en stund att dra fram den till vägen.
Sen gick vi över till trappan. Vi kapade de grövre spjälorna och och sen skruvade vi snabbt och lätt ihop hela räcket. 
    
När vi var klara med det tog vi en kväll med PL.
 
Söndag 9: februari.
Vi la klinkers på golvet i den nedre delen. (Eget inlägg.)
 
10-13 februari.
Inte mycket snickrat. Jag gjorde i ordning tre brädor att sätta runt öppningen och målade kanterna.
  
14:e februari.
Dags att testa om "karmbitarna" passade. 
Det stämde ganska bra men jag fick justera den mot ytterväggen en aning för att den låg emot lite för hårt mot golvet. Jag märkte det genom att en av klinkersplattorna sprack. Jag får se om mitt försök att få fast biten igen fungerar.
     
Två av bitarna är i alla fall preliminärt fastsatta och den tredje ska jag sätta fast när fixet stelnat ordentligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela