peterrojder.blogg.se

my world

Möss och jakt

Publicerad 2020-12-04 20:29:00 i Dagarna som gick,

November.
Jag hade inte haft några nämnvärda problem med möss under hösten fram till slutet av oktober. Plötsligt blev det lite av "invasion". 
Flera i garaget och en på vinden.
Dags att sätta ut fler fällor.
När jag höll på att placera ut fällorna i garaget lyckades jag böja mig ner så att jag kom åt ett långt borr som låg i hyllan. Jag kände det men tänkte inte så mycket på det förrän jag fick lite blod på händerna. Det blev en halvsnygg repa som blödde en del men det gick över fort.
Vackert?
Fyra fällor i garaget kom det i all fall dit.
En natt tvärvaknade jag. Jag hade en mus på armen. Jag skakade iväg den.
I min säng när jag sov!
Krig!
Fler fällor.
Nu på hallen uppe och jag tog en dagen efter nästan direkt.
Samtidigt tyckte jag att jag kände en bekant lukt i tvättstugen?
Till sist skruvade jag av locket över säkringarna och inte oväntat satt det en mus där. 
De var överallt?
Nu tog jag tag i mågot som jag börjat med för längesen och satte upp brädor under panelen runt huset. Det borde göra det svårare för mössen att klättra in i huset. 
Jag köpte fler fällor.
Helt vanliga som jag bara trimmade in lite så att de slår igen lätt. 
 

Dagarna som följde tog jag några till men det verkade som om jag täppt till det mesta. Jag satte dit några brädor till längs sockeln och sen dess har jag bara tagit två inomhus. Trots det bestämde jag mig för att göra klart runt ventilationsrören som går genom golven på två av sovrummen. (efter att ha bott här mer än tjugo år)
   Lite småplock men inte särskilt svårt. Problemet i Tomas rum är att den lådan måste gå att ta bort  när ventilationen behöver rengöras.

Det är i alla fall halvklart nu. De bortsågade bitarna runt rören ska dit och sen ska det på färg eller tapet.  
   
Jag får se om det kommer in fler nu.
Det var länge en på vinden som jag inte lyckades fånga. Den tog osten utan att fastna. Jag testade med hårdare ostbitar och fällorna gick knappt att peta på utan att de slog igen.
Till slut fastnade den.
Det var den minsta jag sett. Jag skakade av den i handfatet.
Det verkade vara en näbbmus?

3:e december.
De senaste dagarna har det varit lugnt inomhus. I garaget verkar det fortsätta med en då och då och det kan jag nog inte hindra utan att göra något ganska radikalt med garageporten. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela