peterrojder.blogg.se

my world

Köksmålning

Publicerad 2020-04-09 21:35:56 i Diverse aktiviteter,

Onsdag 1:a april
Sofia ville testa om det gick att måla väggarna i köket utan att sätta på någon typ av väv under.
Sofia hade täckt det mesta i köket för att skydda mot damm så att vi kunde damma ner lite.
Vi började med att kolla hur det var spacklat. 
För att se hur ojämnt det var behövde vi slipa över det mesta. Sofia använde en slipklots. 
  
Jag använde huvudsakligen slipmaskinen.
  
Sofia överraskade mig så att jag vände mig om mitt i allt slipande.
Koncentrerad? 
Vi spacklade allt vi såg behövde bättras och lät det torka över natten. 
 
Torsdag 2:a april.
När jag kom höll Sofia på att plocka undan allt som skulle skyddas mot damm och färg.
Sen satte hon upp plast över skåpen och maskerade det som behövdes. 
  
Jag fick inte hjälpa till utan fick nöja mig med att småspackla lite. 
Innan vi började kolla spacklet en sista gång försökte hon sätta på sig Patricks arbetsbyxor.  
  
De gick inte igen.
Jag gick över väggarna för att slipa det sista spacklet och Sofia kollade kanterna och hörnen. 
Sen var det dags att måla taket första gången. 
Väggarna fick också lite färg för att vi skulle kunna se om de dög att målas. 
När vi var klara kunde vi se att taket var lite flammigt så det behövde ett lager färg till. 
 
Fredag 3:e april.
Jag åkte och köpte mer färg på vägen och vi kom igång vid 10-tiden.
Först upp med ny plast och sen rollade jag hela taket en gång till.
Dags att kolla väggarna.
Sofia var inte nöjde med hur det såg ut på en del ställen där vi spacklat för dåligt. På några andra ställen hade tapeten släppt så vi var tvungna att peta bort den.
Hon slipade lite men var inte nöjd ändå. 
   
Jag gick över allt vi såg och spacklade en gång till innan jag åkte hem för att åka vidare till Sunne. Sofia och Patrick fick göra det sista.
På lördagen kom Ulf och Kristina och väggarna fick två lager grå färg. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela