peterrojder.blogg.se

my world

Häckklippning

Publicerad 2020-04-08 20:13:05 i Diverse aktiviteter,

Lite gamla bilder från när vi kapade ner avenboken en aning.
Jag hade börjat med att klippa det mesta som gick att klippa utan stege men fick ta några dagars paus när jag fick ont i axeln av att "dra i snöret". 
 
Lördag 21:a mars
Damerna var upptagna med att fira Sofia så Martin, Tomas och jag tog tag i klippandet när de var borta. 
Till att börja med sågade och klippte de från varsitt håll. Båda hade långa handtag. Jag fick inte göra något utan såg på.
Stegen stod inte så stadigt så efter ett tag ville Martin att Tomas skulle stötta den lite. 
Sen kan det ju krångla lite ändå. 
När de grövre grenarna skulle kapas bytte de och Tomas fick såga ett tag. 
Martin är ju som han är så det var ju kul att skaka lite på stegen. 
Men å andra sidan var det ju lite sågspån i luften. 
De tröttnade på att såga så jag tog över ett tag. Det finns det inga bilder på. 
Under tiden fortsatte de framåt och klippte med teleskopsaxen. Lagom tills jag sågat klart 
började teleskopsaxen krångla så jag fick gå till garaget och försöka fixa till det.  
Det fick bli den vanliga grensaxen under tiden men den är ju lite enklare att hantera när man når. Martin använde den ganska mycket. 
Lite balanserande. 
När det blev högre var de tvungna att gå över till att använda teleskopsaxen igen. Under tiden drog jag undan en del av grenarna och fyllde på i högen under äppelträdet.
Grenarna var i grövsta laget så de försökte få mer kraft genom att Martin höll i saxen och Tomas drog i snöret. Snöret var lite för kort så båda var tvungna att stå på stegen. 
Det blev en underlig vinkel på draget så det krånglade. 
Jag hämtade ett rep och förlängde snöret så att Tomas kunde stå på marken och samtidigt få en bättre vinkel. 
Ganska rakt. 
Sen fastnade ju grenarna ibland ändå. 
Jag avlöste Tomas en stund. 
Nästan klart.  
Det tog en stund att bära undan allt. Martin försökte trycka ihop högen för att få den lite minde.
Det får duga. 
Dags för te. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela