peterrojder.blogg.se

my world

Bänk

Publicerad 2020-04-09 22:26:00 i Diverse aktiviteter,

3:e april
Jag tog med Ing-Maries bänk hem för att se om jag kan snygga till den. Den är struken med linolja och har blivit väldig ful.
 
Söndag 5:e april.
Första bilden tog jag innan jag gjorde något alls bara för att komma ihåg hur den såg ut innan.  
Jag började att slipa den med vanligt sandpapper men insåg väldigt snabbt att det skulle ta evigheter. Papperat la igen direkt med kletig olja. 
Skrapa? Det tog dåligt men fungerade. 
Var det enklare att hyvla?
Frågan var hur jag skulle göra med mellanrummen?
Jag kollade hur den var ihopsatt och upptäckte att det gick att skruva lös sittbrädorna.
Sagt och gjort.
Sen var det bara att börja avlägsna lacken. Jag provade först lite med slipmaskinen men bestämde mig direkt för att testa med att hyvla. 
Den stota planhyveln fungerade inte bra så jag bytte till den vanliga elektriska handhyveln. 
Efter några drag tröttnade jag på att den tog alldeles för lite och började justera hyveldjupet. Eftersom jag tydligen tänkte lite för mycket på bänkens ägare i stället för på vad jag höll på med glömde jag rätt som det var att dra ur kontakten när jag höll på och justerade. Givetvis kom jag åt strömbrytaren och lyckades också ha fingrarna på fel ställe.
Jag ryckte till och såg blod!
In och tryckte fast lite skinnbitar och på med plåster. 
Jag fick städa lite och starta en tvätt av en handduk innan jag kunde fortsätta.
Sen gick det ganska bra med sittbrädorna. 
Jag hyvlade runt om.

Måndag 6:e april.
Jag hade lite ont i fingrarna så det fick bli en kort dag. Jag slipade sittbrädorna både med maskin och för hand innan jag gick över till att skrapa det värsta på benen.
 
Tisdag 7:e april
Jag fortsatte med benen och efter någon timme med skrapande och slipande var jag ganska nöjd.
Jag lyckades blöta ner plåstren ganska ordentligt när jag försökte få bort lite lack från händerna. Det var bäst att byta dem. Lite försiktigt för att inte dra loss för mycket.
Det hade läkt ganska bra på två dagar. 
 
Onsdag 8:e april.
Jag grundade allt. Det verkade torka dåligt i garaget så jag la ut allt i solen även om det var ganska kallt. 
 
Torsdag 9:e april.
De fick ligga ute igen men kändes fortfarande lite klibbiga? Dagen slutade med att jag torkade av allt med lacknafta innan jag la in dem i garaget igen. Fläkt på över natten.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela