peterrojder.blogg.se

my world

Fläktkrångel fixat

Publicerad 2019-10-05 20:32:15 i Dagen som gick,

Jag har inte gjort så mycket vettigt nu några dagar.
Eldragningen vid ingången är fixad och där blir det inte mycket mer gjort nu.
Det som är på gång är att jag börjat med grovingången för att kunna göra klar väggar och tak där. Det är rätt mycket kvar att skruva på gipsskivorna och sedan ska allt spacklas. Taket ska målas. På väggarna tänker jag sätta glasfiberväv innan jag målar.
Jag har köpt allt jag behöver utom färg. Innan jag kan göra det jag vill måste jag få bort allt som står i vägen så att jag kommer åt. 
 
Fredag 4:e oktober.
Sofia har haft problem med kupefläkten en längre tid. 
För ett tag sedan bytte vi ut fläkten men det hjälpte inte. Jag mätte lite och konstaterade att fläkten inte fick någon ström. Det rimliga antagandet var då att det var kontrollenheten som inte fungerade. Originalenheten kostar över 2000 kr och det verkade inte riktigt rimligt att kosta på. En tänkbar lösning var att koppla in fläkten över en strömbrytare men det blir lite krångligt med flera hastigheter. Det fick vänta för jag hade ingen riktigt bra lösning.
Nu när det börjar bli kallare fungerar det inte utan fläkt så vi måste göra något åt det till slut. Jag letade lite på nätet och hittade styrenheten för ca 800 kr på ett ställe. Jag beställde den och den levererades på två dagar.
Så med allt på plats hade vi bestämt att vi skulle försöka byta styrenheten och kupefiltret nu på fredag då Sofia var ledig.
Hon kom vid 11-tiden. Vi var lite tröga i starten men nån gång efter 12 fick det vara nog med drönande och vi röjde undan i garaget och tog in bilen..
Man måste börja med att ta bort handskfacket och Sofia ville göra det själv. Inga större problem och när hon fått bort det ville hon visa Tomas att hon också kunde byta filter mm. Han hade ju gjort det på sin bil.
En bild och jobbet var förevigat.
Sen var det dags att få bort kontrollenheten och luckan framför filtret. Det är åtta skruvar och jag tyckte kanske det skulle vara lite enklare med skruvdragaren om det gick att komma åt med den. 
Jag hade ju overall på mig och bara för den skull tyckte jag kanske att jag skulle krypa in och lorta ner mig.
Eller?
Det gick ganska lätt att få bort de åtta skruvarna. Styrenheten fick hänga lös ett tag och jag tog ut det gamla filtret. Det var lika bra att byta filtret innan vi började med fläkten så jag plockade fram ett "från lagret".  
Det var en skumgummibit med i filterförpackningen som jag inte visste var den skulle vara. Svårt att se. 
Jag behövde ta bort styrenheten för att komma åt lite bättre och den skulle ju ändå bytas ut.
Men jag blev inte riktigt klok på hur låsningen på kontakten fungerade? 
Så det var bäst att se efter på den nya. 
Bort med den och dags att krypa in och försöka se något. 
Det gick inte.
Lampan var bara i vägen och jag kom inte runt så att jag kunde se tillräckligt långt in där filtret satt. Lite krångel med olika ställningar och jag gav upp. 
Jag lyckades ändå vrida mig runt så att jag fick in handen och kunde känna efter hur skumgummit satt. Ännu lite mer småkrånglande och skumgummit var bytt. 
En liten miss i konstruktionen(?) var ju att styrenheten hade en sladd som skulle gå ut i motorrummet och direkt till fläktmotorn. 
In med filtret.
Jag satte tillbaka locket över filtret och övergick till motorrummet. 
Vi var tvungna att ta bort lite plast och annat så att vi kom åt fläkten. I stort sett samma jobb som när vi bytte ut den för några veckor sen. 
Sofia började skruva bort det som höll plasten och sen skulle vi ha bort torkararmarna.
Precis som förra gången försökte jag först vicka lös dem med en skruvmejsel.
Det gick inte nu heller så jag försökte med den lilla avdragaren för polskruvar. 
Trångt och den var för vek. 
Det var lika bra att ge upp direkt och lossa huven. Då gick det att komma åt med en större avdragare. 
När torkararmarna var borta gick det lätt att få bort plastdelarna. 
Sofia kände sig lite påhittig och tog en innovativ bild när jag stod i vägen .
Det var lite småpillrigt att få loss sladden från motorn. 
När den var lossad kröp jag in igen för att koppla in den nya enheten. Sofia tog emot sladden som skulle till motorn genom hålet och drog fram den. Lite böjande och muttrande så satt den på plats. Jag kopplade ihop den i andra änden och Sofia testade om fläkten gick.
Icke.
Den lät men blåste inte.
Kontrollenheten blev varm så jag drog isär kontakten igen och kröp fram för att kolla fläkten.
Jag försökte få runt den med fingrarna men den satt fast?
Lite våld och jag lyckades få den att snurra runt men den tog i något. Det var bara att plocka bort lite mer plast för att kunna se vad som hänt.
Höljet runt fläkten hade släppt lite i en skarv och fläkten tog i en av kanterna såpass mycket att den fastnat. Jag försökte skära bort lite och då gick den runt men tog fortfarande i varje varv. 
Lim?
Jag hade snabblim.
Det fungerade inte.
Lösningen fick bli lite filande tills fläkthjulet gick fritt.
Vi testade igen och allt verkade fungera.
Dit med sladdarna på plats. Jag satte fast styrenheten och plasten runt fläkten. Det fungerade fortfarande så vi började sätta ihop allt igen.
Jag skruvade lite under huven och Sofia tog hand om handskfacket och resten inne i bilen. 
Sofia behövde lampan för att se skruvhålen. 
Hon fick snabbt ihop handskfacket.
Jag fick låna lampan lite för att se var skruvarna till torkarfästet skulle sitta.  
Sen gjorde Sofia klart det sista inne i bilen. 
Vi hjälptes åt med de sista plastbitarna och huven.
Allt fungerade fortfarande.
Ut med bilen och vi gick in och flyttade en soffa från grovingången till källaren. Den var en av de saker som stod i vägen när jag ska försöka göra klar väggar och tak i den delen av huset.  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela