peterrojder.blogg.se

my world

Linköpingsresa

Publicerad 2019-08-11 20:43:15 i Dagen som gick,

Tomas ville ha hjälp med att göra en låda/byrå för att ha någonstans att ställa 3D-skrivaren och symaskinen så Sofia och jag skulle till Linköping över lördagen.
På fredagen fyllde jag bilen med allt jag kunde tänka mig skulle behövas. Rimligen mer än vad som kunde bli aktuellt.
 
Lördag 10:e augusti.
Jag gick upp 6.30 och gjorde klart te mm och sen skulle jag möta Sofia i Välsviken kl 8. Jag hann precis parkera innan hon kom. Hon parkerade sin bil och sen åkte vi iväg. Det regnade av och till på vägen ner och vi var framme hos Tomas och Johanna 10.30.
Lite fika.
Tomas hade en del funderingar på hur hyllan skulle se ut och olika mått. Det slutade med 110 cm bred och 60 djup och hög. Sen tog det en stund med sökningar på olika byggvaruhus efter skivor. OM vi gjorde ett bakstycke med ett hål för sladdar skulle det räcka med en fullstor skiva eller två långa 60-skivor.
Efter ett telefonsamtal till Bauhaus om att de kunde kapa en MDF-skiva åkte vi dit. 
Vi fick hjälp att hitta skivan och få den kapad i två riktningar. Det blev tre kapningar och det visade sig senare att 60 cm inte var riktigt lika vid de två kapningarna men det såg bra ut då.
Nästa ställe blev Biltema för hjul, plastskivor till dörrar, några skruv, gångjärn och lite lim.
Tillbaks till lägenheten och innan jag hann protestera var alla skivorna uppburna till vardagsrummet.
Det var lite onödigt för det var bara två av skivorna som var färdiga. Över- och undersida var i rätt mått men de andra två skulle kapas flera gånger för att bli tre sidor och bakstycke. 
Så vi bar ner de två skivorna igen och sågade av dem till rätt(?) mått. Kapningen de gjort på 60 cm (som skulle ge höjden på lådan) var inte riktigt rätt men det fick duga.
Under tiden var Sofia och Johanna iväg till affären för att handla mat mm.
Jag och Tomas konstaterade att det var lite svårt att komma åt att borra/skruva nära kanterna så när de ändå var borta passade vi på att använda köksbordet som underlag för de första stegen i monteringen. När vi fått ihop de tre första bitarna bestämde vi att det var lika bra att limma dem. Vi lossade skruvarna lite, fick dit lite lim i skarvarna och drog ihop det igen.
Dags att bära in lådan i vardagsrummet igen.
Vi tyckte det var säkrast att lägga ut lite papp för att skydda golvet.
Dit med mellanväggen. 
Innan vi gick vidare bestämde vi att allt skulle limmas.
Vi kom på att det var bäst att försänka skruvarna för att inte behöva dra så hårt. För säkerhets skull även på undersidan så att vi kunde vända lådan utan risk att skada golvet.
Ur med alla skruv igen.
Vi tog ur några i taget så att lådan inte skulle trilla isär, gjorde försänkningen och drog i skruvarna igen. 
Innan vi kunde sätta dit den övre skivan behövde vi få den sista väggen på plats. Tre skruv, lite lim och den var fäst vid botten. 
Nästa steg var att vända lådan en gång till och stryka lim på alla kanter innan vi la dit den sista skivan.
Och Tomas konfererade lite om hur dörrarna skulle se ut och varför det skulle vara hjul på lådan. 
Hjulen var ganska lätta att sätta dit så det gick fort. 
Klart. 
Spackling och målning är kvar men det har inget med funktionen att göra..
Tomas var tvungen att testa lite  för att se hur 3D-skrivaren skulle vändas  
Passar den då? Och hur ser det ut?
Det dags att se hur det  blir. 
Skrivarna och symaskinen får plats. Det blev lite diskussioner om en eventuell låda över symaskinen men det är ett senare problem. Dörrarna har jag tagit med mig för att kapa till och försöka få dit gångjärnen på. 
Vi åkte hemåt vid 17.
Vi hann en kort bit innan vi vände för att hämta Sofias plånbok.
Stopp på McD för lite mat och sen åkte vi direkt hem. Vi var i Välsviken strax efter 20 och Sofia tog sin bil hem. Jag handlade lite och var hemma ca 21.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela