peterrojder.blogg.se

my world

Värk och annat.

Publicerad 2018-07-31 00:00:00 i Dagen som gick,

Jag hade rejält ont i armen på morgonen men bestämde mig för att strunta i det.
Skatteverket var ju inte nöjda med de papper de fått i samband med årsredovisningen. Datum saknades på två ställen och jag var tvungen att ta tag i det. 
Jag hade börjat lite smått igår kväll med att fundera på om jag kunde ändra i det jag hade. Det gick inte eftersom jag bara fått det på papper och hade skickat in allt jag fått.
Så jag hade skrivit till revisorn och bett om filen men han var på semester. Trots det hade han svarat att han skulle åka in idag och skicka filen.
Jag fick en pdf-fil och svarade att jag skulle försöka ändra i den för jag såg två fel till.
Jag hann krångla ett tag med konvertering tillbaks till en word-fil och lite konstiga formateringar innan det dök upp en ny fil i rtf-format. Han var tydligen på plats och hade gjort ändringarna som behövdes.
Det enda jag gjorde innan jag skrev ut filerna var att ändra datum för underskrifterna.
Nu måste papperen bara ner till Martin i Göteborg så att han också kan skriva på innan det går att skicka in det igen. 
Sen kom Sofia med ett bord till altanen som vi satte ihop.
När hon åkt gick jag in för att äta lite. 
Jag hann inte så långt innan hon skickade ett meddelande om att det brann i Säldebråten och nästan samtidigt hörde jag flygplan.
De hade kallat in brandflyg från Örebro.
Jag såg det flyga över huset och direkt efter kom det ett till. Det var två franska plan som fyllt tankarna i Fryken.
De flög iväg bort över Gunnita och jag kunde se dem hela vägen tills de gick ner för att släppa vattnet över skogen.
Även om dert var bra att de kom är det inte direkt den utsikt man vill ha.
De kom tillbaks efter mindre än tio minuter. 
De flög ungefär över Tolita och gick in norrifrån för att flyga längs med Fryken. De fyllde tankarna och lyfte sedan och flög iväg i stort sett rakt över mitt hus.
Två andra mindre plan flög förbi.
Jag hörde att de var på väg till en annan brand närmare Arvika vid Furtan. Så nu var fyra plan igång.
De två första kom tillbaka gång på gång och fyllde på.
Regelbundet på mindre än 10 minuter.
Efter hand verkade de fylla lite ängre norrut. Jag kan tänka mig att det var mindre risk för båtar på vattnet där.
Jag räknade inte men de gjorde mer än tio flygningar.
Hela tiden flög de som ett par innan ett av planen avbröt och flög hemåt. Det andra fortsatte en bra stund till innan det flyttades till den andra branden vid Furtan.
Senare på kvällen var bränderna enligt uppgift under kontroll. Det hade de knappast varit utan flygplanen.
Det var tur att de inte hunnit flyga tillbaka till Frankrike. 
MSB har ju sagt att de inte behövs längre!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela