peterrojder.blogg.se

my world

Kroppen lägger av med tiden?

Publicerad 2018-07-26 22:25:00 i Dagen som gick,

Jag kommer nog att bli lite av reservdelsmänniska om jag lever tillräckligt länge.
Idag var jag till ögonläkare på CSK. 
Bakgrunden är att jag förra sensommaren insåg att jag nog borde byta glasögon. De började bli slitna. Jag ville vänta till sommarens pollenperiod var över för att vara säker på att ev allergi inte skulle påverka mina ögon. Sen märkte jag att mitt högeröga ganska snabbt ändrade sig så att min översynthet nästan försvann. Som jag upplevde det gick det på några veckor och gjorde att ögonen inte kunde samarbeta som vanligt. Med glasögonen på såg jag skarpt på ca 3 dm med högerögat och kunde inte fokusera på längre avstånd.
Det kändes kosntigt och jag ville veta om det var tillfälligt eller något bestående så jag kontaktade ögonmottagningen.
Enda reaktionen var att de mottagit min remiss.
Jag väntade.
Efter drygt tre månader kontaktade jag dem igen efter nyår ocfh då svarade de att jag stod på deras väntelista och skulle bli kallad.
Så jag väntade igen.
Det gick även om jag hade lite besvär med rinnande ögon, ibland svårt att se, lite dimsyn och annat. Lite mer än tidigare borde jag kanske skriva för ögonen har runnit i många år nu. Kronisk ögoninflammation var beskedet jag fick en gång och det är bara att acceptera.
I april tröttnade jag och påpekade att det gått ytterligare tre månader och jag ville veta vart jag skulle vända mig i stället.
Två veckor senare kom det en kallelse .
10 juli.
En dag innan meddelandet om det kom som brev upptäckte jag av en slump på nätet att det var ombokat till den 26:e .
Och det var alltså idag.
Sofia körde in mig för det brukar nte gå att köra bil efter undersökningarna.
Det började med att en sköterska gjorde en vanlig synundersökning och konstaterade ungefär det jag märkt. Tre dioptriers skillnad mot tidigare.
Sen ögondroppar för att vidga pupillen. De sved men det visste jag sen tidigare.
Hon började med en droppe per öga men förvarnade om att personer med mörka ögon kunde behöva mer.
Kort väntan i korridoren och sen in i ett annat rum till läkaren,
Mer undersökningar och hon kunde inte se ordentligt så det blev två droppar till i varje öga.
Ny väntan i korridoren.
Sen kom läkaren ut och sa till sköterskan att hon ville ha en sak till kollad. 
Nytt rum och till slut två sköterskor som försökte fotografera av ögonen på olika sätt. 
Högerögat var besvärligt och de sa att linsen var svullen men bilderna kanske kunde duga.
In till läkaren igen och hon tittade lite och beskrev sen vad som var på gång.
Grå starr med lite grumling men dessutom tryck i linsen som gör att den sväller och trycker på resten av ögat både utåt och inåt. Trycker gör att synnerven, iris och lite annat är skadat. Hade det bara varit grumling hade det inte varit någon brådska men trycket gör att skadorna ökar så hon ville operera och byta ut linsen så fort som möjligt.
Helst direkt nu innan hon ska ha semester sa hon.
Men det fanns inga tider.
Efter lite bokningsförsök sa hon att det nog blir sista veckan i augusti. Jag får en kallelse.
Hon beskrev vad hon ska göra och sa att det är en väldigt vanlig operation även om den blir lite krångligare på mig när linsen är svullen.
Recept på avsvällande ögondroppar.
Klart för att åka hem och jag gick ut i korridoren igen för att ringa till Sofia att hon kunde komma och hämta mig.
När jag satt där kom läkaren ut igen och sa att jag skulle få några droppar för att minska pupilerna igen. Sköterskan kom och ordnade det. Det sved mer an de andra dropparna så jag fick en kompress med mig för att torka tårarna och efter en och en halv timme var jag på väg hemåt igen. 
Det var fortfarande ganska ljust men Sofia körde så det var inget problem.
Apoteket för ögondroppar och sen hem hit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela