peterrojder.blogg.se

my world

Linköpingsdag.

Publicerad 2018-12-02 13:56:00 i Dagen som gick,

Lördag.
Sofia och jag skulle till Linköping för att hälsa på Tomas och Johanna.
Upp 6.30 och jag tyckte jag hade gott om tid för vi hade planerat att åka vid 8 från Skoghall. Dusch, lite plock och frukost. Jag förberedde te till resan.
Sen glömde jag plattan på och kokt te är inte så gott så helt plötsligt var jag lite försenad när jag fick göra om det. 
Nytt te och iväg. Jag lindade in termosen i en handduk för att det skulle hålla sig varmt lite längre och kanske gå att dricka på hemvägen.
Vi kom i alla fall iväg runt 8.15. Vi tankade i Skoghall och Sofia körde till strax efter Krisinehamn innan vi bytte. 
Lugn färd hela vägen och inte alltför mycket trafik. Vi körde in i Linköping via Y-ringen och var framme 11.15. Inget te på hela vägen.
Parkering på 30-minuters och in. Lite prat och sen beställde vi pizza som Tomas och jag hämtade. Tomas som hittade fick köra.
När allt var uppätet var frågan om vi skulle ta julmarknaden i Gamla Linköping först eller Flygvapenmuseet? En snabb koll och det fick bli marknaden först eftersom de stängde tidigare. 
Tomas körde igen och efter en stunds letande efter parkering var vi där. 
Johanna hade ett krav.
Hon skulle köpa brända mandlar. Det hörde till.
Det var ganska ruggigt och jag insåg att jag borde haft mer kläder på mig. Inte mycket att göra åt.
Vi drällde runt och tittade på lite av varje. Mycket folk och många stånd. 
Jag och Tomas var lite frusna och funderade på hur länge vi skulle vara kvar. 
Sofia och Johanna var mer nöjda.
När Johanna köpt sina brända mandlar åkte vi ut till Malmslätt och Flygvapenmuseet.
Jag har nog inte varit där sedan 1986(?) och det var ganska mycket större och mer ordnat nu än då. Vi var kvar en bra stund och tittade på det mesta. 
Tomas och jag hittade en vägg där man kunde lyssna på de olika plan som försvaret använt.
Spitfire och P51 var ljud som Tomas kände igen från olika spel.
Sen såg vi på alla äldre flygplan som stod i stora salen.
Vampire.
B nånting. Jag kommer inte ihåg vilken det var.
Jag saknade de nyare flygplanen men de fanns i en annan sal som hette "Om kriget kommer".
Viggen och Gripen.
Lite olika helikoptrar. "Bananen" var i den andra salen.
Det var lite lustigt att de hade några äldre plan i samma sal som de nyaste.
Vi var en stund i salen som handlade om den nedskjutna DC3:an och sen hade vi sett nog. 
Vi åkte tillbaka till lägenheten och drack lite te och inte långt efter det bestämde vi oss för att vända hemåt. 
Mörkt. Mörkt.
Det var länge sen jag upplevde att det var så mörkt att köra bil men det gick bra även om det är lite jobbigt att möta bilar och hamna bakom andra hela tiden så att rutan konstant är nedstänkt. Jag tog först av på fel väg före Motala men vi rättade det snabbt och for vidare.
Lite te några gånger och det var varmt. Lite för varmt efter 12 timmar!
Lite "mat" i Laxå och sen var vi i Skoghall strax efter 21.
Hemma igen före 22 och sen lite tv och skrivande innan jag hamnade i sängen.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela