peterrojder.blogg.se

my world

Mer gjort på norrsidan.

Publicerad 2019-09-12 22:26:00 i Dagen som gick,

Onsdag 11:e
En dag med Sofia skulle jag ha kunnat skriva. 
Det hade varit ganska sant.
Hon kom efter 13 och ordnade lunch. Jag höll på med de äpplen jag plockade på tisdagen och kokade mos. 
En äppelkaka?
Visst.
Det visade sig att jag inte hade tillräckligt med mjöl så vi åkte iväg till Bergvik och handlade. Att det blev Bergvik hade med inköp av lite presenter att göra och jag passade också på att köpa lite penslar och annat.
Hem igen och Sofia gjorde en kaka. Hon hann inte smaka på den för hon skulle iväg och öva några sånger inför begravningen på fredag.
Jag åkte till Kolsnäs och det blev som vanligt dans mest hela tiden.
Städningen gick fort med I-M , Ulla och Staffan. Lugnt på vägen hem och jag var hemma strax efter 22.30. 
Det är lite irriterande att bilen luktar skumt. Den verkar dra in motorlukt i kupen.
Sen i säng som vanligt.
 
Torsdag 12:e.
Jag förstår inte riktigt varför jag låter halva dagen gå innan jag gör något annat än slöar men det verkar ha blivit en vana.
Efter mycket velande bestämde jag mig i alla fall för att se hur besvärligt det var att få bort färgen på vindskiveplåtarna. Det kändes inte som någon större ide att måla över färgen som håller på att lossna.
Fram med den lilla vinkelslipen och sen letade jag reda på sliprondeller och stålborstar.
Det borde gå med en cirkulär borste?
När jag ändå var igaraget fick jag för mig att jag skulle ta en titt under huven på bilen. Kanske slangen till vevhusventilationen hoppa ur? 
Mycket riktig var den lös och jag tryckte in den i bussningen igen. Nu får jag se nästa gång om inte lukte är borta.
Jag drog fram en sladd från altanen, kopplade på en till och ut till byggnadsställningen med den. Vinkelslip, hörselskydd och sladden skulle med när jag klättrade upp.
Höjden lockade inte mer den här gången.
Jag kom i alla fall upp med allt och kopplade ihop sladdarna.
Roligt med lite höjd?
Det borde gå ganska bra att nå en bit uppåt om jag stod rätt och sträckte på mig,
Det kändes inte helt enkelt.
Jag ville hålla i mig med en hand och då blev jag tvungen att ha slipen i den andra men det blev lite bakvänt ibland. Jag är inte överdrivet högerhänt så det gick.
Färgflagorna flög åt alla möjliga håll men det blåste från norr så det mesta hamnade in över taket.
Jag nådde inte riktigt ända upp.
Med lite mer halvt gymnastiskt beteende fick jag bort nästan allt. 
Nedåt var det lite värre men jag tog så långt jag nådde utan att behöva lägga mig ner.
Sen gick jag ner en våning och fortsatte på samma sätt. Där var det ännu svårare att nå upp så det blev en bit mitt på som jag inte nådde varken uppifrån eller nerifrån.
Jag klättrade ner och funderade lite.
Jag gjorde ett försök med att flytta stegen så att jag kunde ta ett steg upp på den för att räcka upp men det gick inte. Jag kom för långt in under taket.
En pall?
Lite riskabelt?
Jag hämtade en låg pall. Jag bytte också ut stålborsten mot en "ändborste" för att kunna hålla slipen annorlunda.
Det löste nästan problemet.
Lite planering för att ha kontroll. Jag startade slipen och ställde mig rätt så att jag kunde hålla i mig med en hand innan jag klev upp på pallen.
Jag fick bort nästan allt och med lite "specialfattning" på slipen och sträckta tår nådde jag det sista.
Plåten såg ganska ren ut.
     
Jag bar bort alla sladdar och verktyg. 
Avslutningen för dagen blev en ganska lugn och avkopplande stund när jag satt och skrapade bort det mesta av det vita som jag lyckats skvätta på det röda. Rödfärgen ska på och den fäster inte på vanlig färg.
När jag kommit in och tagit av mig overallen skulle jag tvätta händerna. Spegeln informerade mig om att jag nog fått mer färgflagor över mig än jag märkt.
Så det blev lite duschande idag också. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela