peterrojder.blogg.se

my world

Trädgård? Något man vill ha?

Publicerad 2019-05-22 00:13:37 i Dagarna som gick,

Frågan som dyker upp ibland i mitt huvud är om det är värt arbetet att ha trädgård? 
Oftast skulle jag nog svara ja. Problemet är väl att jag ligger ganska mycket efter med allt både inne och ute nu efter några år med diverse fysiska problem.
I vilket fall som helst ska jag ordna så mycket jag hinner nu under sommaren så får jag se sen hur jag gör med hus och annat.
Det verkar som om den här vintern av någon anledning gått hårt åt många av mina buskar. Mycket dött. 
Fruset? 
Eller sork?
Det verkar vara både och. Blåbärsbuskarna har både blivit av med rötter och frusit.

Söndag till onsdag.
Jag började klippa ur hallonhäcken men kom inte så långt. Däremot märkte jag att brännässlorna vuxit till sig,
Rosorna verkar inte klara klimatet för nu har jag provat många sorter och de tynar bort efter hand. Jag klippte bort det mesta som sög dött ut.
Det är lite mer förvånande att kornellerna fryser ner då och då men det kanske hör till?
Den i slänten var nästan heldöd. 
Jag tog de äldsta på fuchsian när jag var igång alldeles intill.
För några dagar sedan klippte jag ur en del vinbärsbuskar och fortsatte med några till uppe runt "lannet"..
Sidan mot gräsmattan blev klar innan jag åkte till Kolsnäs
 
Torsdag till söndag.
Men det har sina ljusa stunder. Det är inte så dumt att bara gå runt och lyssna på fåglarna och se på allt som växer. Äppelträden blommar rent "förskräckligt" i år. Jag har inte sett något som varit i närheten av det tidigare. 
Jag antar att det beror på den varma sommaren förra året. Det får nog bli rätt mycket gallring om insekterna hinner med alla blommor. (Som synes har jag inte klippt trädet i år.)
Sen är det ju syrener som börjat blomma. Jag har en del på några ställen. 
Doften ligger tung på kvällen en stund när det blåser lite mindre.
Jag klippte av lite kvistar och tog med till borden på Kolsnäs.
Tulpanerna blommar ovanligt länge men det tar nog slut nu när det blir varmare igen. 
    
Några av tulpnerna är av en annan typ än jag haft tidigare och viker ut sig lite när de blommat några dagar.
(Jag kan inte se var skärpan är på blommorna? Den högra bilden är tagen för några dagar sedan när jag kom hem på kvällen. )
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela