peterrojder.blogg.se

my world

Röjning? Eller bara bort med träd?

Publicerad 2019-05-26 14:27:14 i Dagarna som gick,

På tisdagen fick jag för mig att det var dags att göra något åt lönnarna vid garaget. Jag har försök att döda en av dem genom ringbarkning men det har inte fungerat och nu funderade jag på att ta ner alla. 
Eftersom jag hade telefonen i fickan tänkte jag att jag skulle dokumentera hela vägen fram till att allt låg på marken. 
Flera av bilderna blev oskarpa. Det verkar mest bero på att jag inte håller telefonen stilla. Tydligen är jag för van vid tyngre kameror?

Tanken ledde i alla fall till handling.
Vadå alla?
Från början var det ganska tätt men egentligen var det tre lite större och några "småttingar". Rönnar och pil får vara kvar.
Jag bestämde mig för att börja med det minsta trädet av de tre för att kunna få plats att få allt åt det håll jag ville. Jag insåg också att alla var för höga och att jag skulle behöva kapa topparna först.
Fram med en stege. 
    
Sen handlade det mest om att flytta stegen, klättra upp och kapa toppar i tur och ordning. De var lite för höga så jag fick sikta en del för att inte förstöra bärbuskar och annat. 
        
Det hamnade kors och tvärs ändå. 
Det blev lite stökigt så jag fick ta en stund och släpa undan några av topparna en bit innan jag fortsatte. 
När jag hade en topp kvar brann motorsågen upp.
Den hade jag inte haft länge.
Köpt begagnad visserligen men den var bra så länge det varade.
        
Men jag har fler så jag hämtade en annan, fortsatte och fick ner allt till slut. 
Lite rörigt?
 
 
Det är lite svårt att ta sig fram kanske?
Nu får det i alla fall ligga några dagar så hoppas jag att löven drar ut en del av vattnet ur stammarna. Jag behöver väl egentligen ingen ved men de grövsta bitarna tänker jag spara. 
Gräsklippning av just en delen får vänta ett tag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela