peterrojder.blogg.se

my world

Korttidsdemens? Finns det?

Publicerad 2019-03-07 22:35:30 i Dagliga tankar,

Jag har återigen märkt att jag gör lite för mycket på ren automatik utan att tänka efter.
Igår var jag på dans på Kolsnäs som vanligt. Det blev väl några bra danser med I-M och några andra men jag stod mycket för det var kraftigt mansöverskott.
Ganska ok ändå på slutet och sen tog jag hand om dansgolvet som vanligt. Jag slapp toaletterna för några andra var kvar och hjälpte till.
Hemåt i fullt snöfall. 
Jag hade koll på telefonen den här gången så att den låg på sätet.
Det var väl mellan fem och tio centimeter snö på vägen men ganska uppkörda spår. En del förare är uppenbart försiktiga när det snöar så det blev några omkörningar på vägen. 
När jag kom hem körde jag in på gården, stannade framför garaget och gick mot huset för att stänga av larmet.
Jag tyckte att jag såg ett svart streck i ögonvrån av något som sprang när jag närmade mig ingången.
Katten?
Det brukar ganska ofta sitta en helsvart katt på trappan när jag kommer hem. Ventilationen kommer ut under trappan så den sitter nog där och värmer sig. Ibland är den skygg och springer sin väg och ibland är den kelsjuk. Den vill med in men det får den inte. 
Spåren verkade vara katt. Jag gick in och stängde av larmet. 
Sen gick jag in i garaget, öppnade porten och gick ut till bilen för att köra in den.
Nyckeln satt inte i?
Hade jag tagit ur den?
Det brukar jag inte göra. Ibland händer det men det är vanligare att jag glömmer den i och får gå ut igen för att hämta den.
Nåväl. Den ligger väl i fickan.
Icke. Inte i någon av de fyra den kunde ha hamnat i.
Hade jag verkligen hängt upp den i skåpet inne på ren rutin? Jag gick in och konstaterade att den inte hängde i skåpet. 
Dags att fundera.
(Jag svär inte men det var nästan läge.)
Jag måste ju ha tagit ur den för den var inte i bilen. Eller? Jag kanske måste leta i bilen?
Hade jag blivit så störd av katten att jag tappat den? 
Det borde jag ha märkt.
Jag hade ju kassen med skorna med mig in. Kunde jag ha lagt den i den? Jag brukar göra det när jag är på dans men nu var jag ju hemma.
När jag lyfte kassen för att se efter hittade jag nyckeln på golvet under kassen.
Jag hade tydligen haft nyckeln i samma hand som kassen.
Men det kan jag inte påstå att jag kommer ihåg.
Så frågan är hur det är med korttidsminnet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela