peterrojder.blogg.se

my world

Gallring?

Publicerad 2019-06-19 15:31:00 i Dagen som gick,

Tisdag 18 juni. 
En förmiddag med lite av varje slöande.
Sen blev det en tur till Kil. Jag satte upp några affischer om Gårsjödanserna, besökte Däcko och Coop innan jag försökte få tag på ställnings-Gunnar. 
Ingen där så jag åkte hem.
Mat och sen ut.
En del grenar hängde över gångarna eller var i vägen på andra sätt. Jag klippte några på forsythian och andra buskar och allt hamnade på rishögen. 
Det är nog dags att bränna upp lite för det går nog inte att lägga så mycket mer på den nu.
Sen fortsatte jag mot vinbärsbuskarna och avloppet. Kornellerna översvämmar hela området så det var bara att börja klippa.
Det tog tid att ta sig in bakom grönskan.
Jag tog mer och mer men nöjde mig när jag fått fram avloppsbrunnen och den stora vinbärsbusken.
Dags att släpa undan en del.
Tyvärr (?) fick jag istället för mig att jag lika gärna kunde ta bort lite döda och gamla grenar på en av vinbärsbuskarna när jag ända var så nära. 
Det slutade med att jag sittande på marken "vandrade runt" fem buskar. (= alla utom den största). 
Orken räckte inte till att släpa undan grenarna utan det ligger kvar.
Än så länge i alla fall.
Frågan är om jag ska släpa bort det mot rishögen eller samla ihop det på något annat sätt? 
Det kanske är lika bra att tända på högen först?
Så att det går att slänga det på en brinnande brasa? 
Det förutsätter lagom blött och rätt vindriktning. Jag får kolla väderleksrapporterna.

Onsdag.
Jag flyttade undan riset närmare högen så att det sak gå att rensa färdigt runt buskarna.
De sista större buskarna borde också klippas ur och rensas runt men det känns lite meningslöst om det nu blir uppgrävt någon gång i sommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela