peterrojder.blogg.se

my world

Ställningsbygge påbörjat

Publicerad 2019-07-20 20:45:00 i Dagarna som gick,

Tisdag-onsdag 16-17 juli.
Innan Martin och Wajiuha åkte hem hann vi börja sätta upp ställningen på norrväggen. Det är meningen att den väggen ska bli i ordning innan hösten kommer så det är hög tid att börja.
Vi började med rören i mitten närmast väggen och tänkte fästa dem i väggen. Det visade sig att jag inte hittade några krok att skruva in i väggen så det fick bli en lite vända till Kil för att köpa det innan  vi kunde fästa de två första rören.
Sen bestämde vi höjden för första våningen och satte dit ett stag för plankorna och rören utanför. För säkerhets skull blev det också en tillfällig snedsträva för att stabilisera allt.
Martin tyckte tydligen att han skulle klättra och skruva så han fick hållas. 
Röret i ena hörnet på gång.
Borret var nog lite för smalt så det krävdes en del kraft för att få dit krokarna. Sen var det lite noga med hur vi vände krokarna så att inte fästena skulle kroka ur. 
Vi satte upp alla fyra mot väggen innan vi fortsatte med ett rör på tvären för att fästa de sista stolparna. Tvärstagen för första våningen med plankor kom på plats och det var vad vi hann innan de skulle åka. 
På onsdagen bestämde jag mig för att fortsätta med nästa våningsplan. Det gick ganska lätt förutom att det hade varit bra att ha tre händer. 
När jag kommit så långt insåg jag att jag inte fått alla kopplingar som behövs. En koll på listan över delar och 20 st som stod med till tvärstagen har jag inte fått.
Så det tog stopp där för tillfället.
När jag tittade på ställningen från sidan ser jag att jag nog behöver justera avstånden från väggen lite. 
Men det får nog vänta tills jag skaffat plank. Det är lugnare med ett "golv" än att stå på stegarna när det kommer upp lite högre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela