peterrojder.blogg.se

my world

Lite bilmekande påbörjat

Publicerad 2019-07-20 14:06:52 i Dagarna som gick,

I torsdags var jag lite rastlös ett tag och bestämde mig för att se efter hur svårt det kan var att byta fläkten på Sofias bil. Jag har ju ett bra övningsexemplar stående på gården som ska skrotas ner.
Sagt och gjort.
Jag skulle ta ur fläkten och läste på lite. Det verkade ganska enkelt men som vanligt finns det väl något som kan krångla.
Den skulle sitta i motorrummet i det s.k. akvariet under torkarmekanismen.
Jag började med att öppna huven och konstaterade att jag inte ville ge mig in bland alla löv.
Fram med dammsugaren och det var fixat med lite städning. 
Torkararmarna var redan borttagna så nästa steg var att ta bort plasten som ligger över allt.
Bara för att finna en plastkåpa till men den var lätt att ta bort.
Under den var det några skruvar att lossa så var det bara att lyfta bort.torkarmotor mm.  
Tre med 10-millimeters skalle om jag kommer ihåg rätt.
Den lägger vi på lager så länge.
Och sen gick det att se var fläkten satt. 
Ännu en kåpa som måste bort men det verkade inte alltför svårt.
Kablarna?
De är i vägen och går runt om.
Jag lossade kabeln från fläkten men det var lite bökigare att få loss den från kåpan.
Det fick vänta.
Det är nog enklare att lösa när kåpan är lös.
Kåpan satt med fyra små skruv och en av dem syns på bilden. De var ganska rostiga och stjärnmejsel fungerade inte alls. Efter lite provande med olika verktyg insåg jag att de var sexkantiga och en hylsa på 6 mm ordnade det.
Nåja.
Lite förlängare i olika längder och lite muttrande så var de i alla fall lösa.
Fästet för torkararmarna (vitt i överkant) var också lite småkrångligt. 
Det måste bort  och satt med en skruv underifrån så det var lite trångt att få på en hylsa. 
Men det gick.
Bort med den, plastkåpan och loss med sladdarna.
Fläkten låg lös och åtkomlig.
Det krävdes lite vickande och trixande för att få ut den för det är inte många mm över. 
Väl ute testade jag lite snabbt att den fungera och det verkar bra så långt.
Nu ska den bara sättas på plats i Sofias bil så kanske den blir trevligare att åka i.
Ryggen höll hyfsat den här gången även om det inte direkt är en bra arbetsställning. Allt är mitt i bilen framför vindrutan och dit är det inte lätt att nå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela