peterrojder.blogg.se

my world

Garagearbete i Göteborg 1. Fredag 5:e juli.

Publicerad 2019-07-30 22:54:00 i Dagarna som gick,

Det var dags för garagearbetet hos Martin och Wajiha!
Jag hade förberett mig lite genom att plocka fram det jag trodde skulle behövas under helgen.
Vi behövde en bil med drag så Martin kom upp med tåg på torsdagen och vi skulle ta min bil ner. Han hade nog tänkt sova över till fredagen men jag tyckte det var lika bra att åka ner i stort sett direkt så att inte halva fredagen skulle gå bort innan vi kom igång.
Sagt och gjort.
Vi plockade i ordning det som skulle med, packade bilen och åkte iväg.
Väl framme blev det mat och en ganska lugn kväll med lite beräkningar av material mm. 

Fredag.
Vi tömde min bil och började förbereda vad vi tänkte göra.
För att få plats att göra något fick det bli lite röjning. En del blev bara flyttat och en del annat hamnade på altanen. 
Utgångsläget var att delar av taket och sidoväggarna inte var färdiggipsade. Det som var gjort hade dubbla lager med gips. 
Främre och bakre väggen var inte gipsade alls och det satt lite saker fastskruvat här och där.
Martin trodde vi behövde ljus så han satte i en hel glödlampa i taklampan. 
Och det fungerade!
Dags att handla. 
Det blev ByggMax.
Vi hyrde en kärra (ett dygn för säkerhets skull) och åkte dit. Väl där upptäckte vi att inköpslistan inte kommit med. (Martin!)
Vi försökte komma ihåg vad det var ändå och fyllde första lasset. Det fck väl bli ett lass till om det behövdes. 
Innan vi kunde börja med väggarna var vi tvungna att sätta dit en regel i hörnet för att det skulle finnas något att skruva gipsskivan i. 
Den första skivan på sidoväggen var bara att kapa till. Lite mätning och dit med den.
Sen försökte jag räkna ut hur första skivan skulle kapas så att vi inte fick skarvarna i det dubbla lagret över varandra hela vägen. 
Första skivan klar att sättas dit bara kanten snyggats till lite. 
Under tiden bytte Martin ut ventilen i väggen så att den skulle räcka igenom den nya väggen. Sen fick han fick dammsuga bort en del innan vi kunde fortsätta. 
Spindelväv? Något var det i taket i alla fall. 
Sen var det bara att jobba på. Vi satte dit skivorna lite provisoriskt först. 
Arbetsställningarna är väl inte mycket att göra åt kanske? 
Lite småtrångt men det räcker till. Vi bar in nya skivor allt eftersom. 
Dags för det lite krångligare hörnet. En regel måste dit och vid en noggrannare mätning konstaterade vi att vi skulle behöva en skiva till för det var några centimeter för brett vid ventilen.Den längsgående regeln var också lite konstigt dragen så det fick bli lite milt våld för att ordna det som vanligt. 
Under tiden som jag höll på med det skruvade Martin klart första lagret och höll på med det andra. 
Sen fick han borra och skruva fast regeln jag gjort klar. 
Sidoväggen gick ganska lätt ändå.  
De skivorna är på plats och sen satte vi dit skivorna vid ventilen. (Jag glömde fotografera det.) 
Vi åkte och köpte lite mer virke och en skiva till. Samtidigt köpte vi det som behövdes för att göra en trappa till ingången.
Väggen mot grannen dög som mellanlager.
Ett litet avbrott med mat från Divan. 
Efter maten satte vi dit några av skivorna i taket och började med uppreglingen av den nya väggen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela