peterrojder.blogg.se

my world

Snödag och lite resor

Publicerad 2019-01-17 23:53:00 i Dagen som gick,

Onsdagen var en resdag skulle man kunna säga. I alla fall transporter mellan lite olika aktiviteter.
Jag gick upp tidigare äön vanligt och när jag åt gjorda jag också i ordning lite te och smörgåsar för att ha något att äta under dagen.
Iväg strax efter 8 och en ganska lugn resa till Arvika. Det hade börjat snöa lite lätt men det trafiken flöt på ganska bra. 
På plats på ögonkliniken 9.10 så jag hade marginalen kvar som jag hade räknat med. Bokad tid 09.30.
Sen satt jag där till 10.40 innan sköterskan ropade upp mig.
Kontroll av syn, tryck, synfält och nåt mer. Ögondroppar som bedövning och pupillvidgande. Lite krångel med synfältsundersökningen innan hon var nöjd. 
En stund efter 11 kom jag in till läkaren som tittade i båda ögonen och sa att hon ville beskriva vilka alternativ som fanns för att lösa problemen med dubbelseende.
1. En extralins utanpå den hon satt in vid operationen. Det rekommenderade hon inte.
2. Specialglasögon. Fungerar oftast men bara en del optiker gör sånt. Det var hennes första alternativ.
3. Operation av vänsterögat så att de blir mer lika. Det ville hon inte göra för det är en onödig risk när jag ser så bra som jag gör. Båda ögonen är bra var för sig så hon tycker det är dumt att riskera en operation som kan ge problem med lite otur.
Jag sa bara att av de alternativen var det bara operation av vänsterögat som jag tyckte var vetiigt men det avrådde hon från.
Då finns det ju också ett fjärde alternativ och det är att vänta och se sa hon. 
Så det blev resultatet.
Inget alls utan fortsatta kontroller varje halvår tills starren blir värre?
Jag var ute runt 12 och tänkte åka bort till McD och köpa en hamburgare.
Det snöade och var ganska  mörkt så jag såg ganska bra trots ögondropparna. Det var ganska mycket snö på bilen så det tog en stund innan jag kunde åka iväg. Jag tog på mig solglasögon för säkerhets skull.
Tufft!
Jag valde att sitta kvar och äta hamburgaren där så att det skulle gå ett tag innan jag körde vidare. Mer snö att borsta av när jag kom ut och sen iväg.
Någon plogbil verkade inte ha varit ute på ett tag men det gick att köra undan ganska bra tills jag kom ikapp en kö som gick i mellan 60 och 70. Det var ingen ide att köra om för jag skulle ändå svänga av i Finnebäck så jag låg lugnt kvar bakom.
Vägen över Höjda var heller inte plogad på ett bra tag. Jag såg inte många bilar längs vägen så jag tog några bilder på ett par raksträckor.
Största problemet var att torkarna blev fulla med is efter ett tag.
Så jag fick stanna en gång och knacka bort det värsta. En bit mitt uppe på högsta delen var det lite bättre plogat. Eller jag kanske skulle säga att det gick att se att de plogat där någon gång under dagen.
I en lång uppförsbacke stod det en trailer som tydligen inte kom upp. Det gick lätt att komma förbi så det var inget problem för mig. Förmodligen desto mer för honom.
Utförsbacken ner mot Ämtervik var hanterbar men ganska mycket snö. Jag mötte en annan trailer nedanför backen och jag tvivlar på att den tog sig upp. Plogbilen kom någon kilometer efteråt.
Till Sunne.
Jag satt på biblioteket en stund och läste några tidningar innan jag gick till banken. Prat om försäkringar. I första hand för anställda, Det tog en stund så jag kom därifrån strax före 16 och åkte bort till Ulla och Staffan. 
Staffan höll på att röja undan snö när jag kom.
Sen fick jag grönsakssoppa!
Jag blev med ner till Kolsnäs och vi gjorde i ordning inför dansen. Det var tänkt att det skulle vara en liten kurs för ungdomar innan men det kom inga så det var lugnt till strax före 19.
Vädret?
En av de första som kom hade åkt från Charlottenberg!
Straffan sa att det nästan var värt ett hederspris i det vädret. 
För övrigt kom det inte så många men vi blev ändå 20 stycken trots vädret. Mansöverskott så jag dansade inte så mycket. 
Lite städning efteråt och hemåt strax före 22. Det tog en stund att få bort isen från bilrutorna för det hade regnat en del som avslutning på snöandet.
Riktigt halt på 45:an men inte mycket trafik så det var inga problem. Jag körde ungefär som vanligt men blev faktiskt omkörd av en minibuss som tydligen tyckte att jag körde för långsamt. Sista kilometrarna hamnade jag bakom en plogbil tills jag svängde av mot Tolita.
Den vägen var intressant.
Grå av is.
Det spann på femman av och till så jag bröt nog inte mot hastighetsbegränsningen på så värst många ställen.
Jag kom i alla fall hem och i säng. Som vanligt alldeles för sent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela