peterrojder.blogg.se

my world

Lite mer bilreparationer

Publicerad 2019-01-17 23:12:09 i Dagen som gick,

Sofia och Patrick är i England så jag hade tänkt att göra lite med LJU när de är borta. Lat som jag är har jag inte börjat förrän idag och då började jag med bakbromsarna. För säkerhets skull hade jag kört in bilen igår morse så den inte skulle vara alldeles nersnöad.
Ren och fin tänkte jag skriva men det är fel. Den är inte ren och inte heller särskilt fin men den är ganska torr.
Det gick lätt att palla upp den och få av hjulen. Jag fick ett litet ryck och skrapade av en del rost innan jag fortsatte.
Det var inga stora problem med att få av bromsskivorna. Bara det vanliga att allt sitter mer eller mindre fast. 
På vänstersidan var det bara att lyfta av skivan när allt var lossat.
Justerskuven satt fast men det spelade ingen roll för beläggen var helt borta och skivan lossnade direkt när jag knackade på den. Sen var det bara att ta bort justeringen, returfjädrarna och låsfjädrarna. Armen som går ut till vajern var helt stum men gick att trycka loss.
Bromsskivan är ganska sliten så den byter jag också. På andra sidan fick jag krångla lite mer för jag var tvungen att få justeringen att släppa såpass att beläggen gick fria från skivan. Annars samma sak på den sidan.
Bromssköldarna såg bra ut så jag borstade ren dem och strök på lite färg. 
Nu måste det torka så det enda jag gjorde mer var att plocka fram de delar jag behöver i morgon. 
Egentligen borde jag nog byta ena lagret men jag har inget hemma. Det får nog vänta till en annan gång. Nu är det ju lite tjatigt att ta isär det så det hade varit smart att göra det när hälften är gjort.
Om nu inte det finns till rätt pris i stan kanske?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela